22.11.14

Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων καίριο πλήγμα στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη.

Η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων
καίριο πλήγμα στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη.


ΤΟΥ  ΒΟΥΛΕΥΤΗ  ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ  ΤΟΥ  ΣΥΡΙΖΑ   ΘΑΝΑΣΗ  ΠΕΤΡΑΚΟΥ

Με την ευκαιρία της πανελλαδικής κινητοποίησης του Σαββάτου 22 Νοέμβρη κατά της ιδιωτικοποίησης των δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων (ανάμεσα τους και  της  Καλαμάτας), αλλά και της πρόσφατης αποκαλυπτικής απάντησης του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με το με αριθμό Δ13/Α/35376/1447/10-11-14 έγγραφο της ΥΠΑ σε σχετική Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, θα ήθελα να επισημάνω πέραν των όσων τονίστηκαν στη συνέντευξη Τύπου-διαμαρτυρία που δόθηκε στο αεροδρόμιο το Σάββατο και τα παρακάτω:
Όπως επανειλημμένα είχαμε τονίσει και καταγγείλει, η διαδικασία πώλησης των περιφερειακών αεροδρομίων, αποτελεί μια ακόμα σκανδαλώδη πράξη της συγκυβέρνησης, για την εξυπηρέτηση των δανειστών, επείγεται μέσω ΤΑΙΠΕΔ να εκποιήσει σε γνωστά και ημέτερα συμφέροντα, ένα ακόμα νευραλγικό κομμάτι της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης της χώρας.
Με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθούμε σε ακριβότερα εισιτήρια, σε λιγότερα δρομολόγια και σε χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών. Η κατάληξη αυτή είναι προφανής, αφού είναι σίγουρο ότι τα χαμηλά σήμερα τέλη των αεροδρομίων θα αυξηθούν σημαντικά, και το κόστος θα μετακυλήσει στην τιμή των εισιτηρίων.
Σύμφωνα με προβλεπόμενα, που αναφέρονται στα ψιλά γράμματα της διακήρυξης του διαγωνισμού, θα επιβάλλεται «κεφαλικός φόρος» 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τα πέντε χρόνια που προβλέπεται η περίοδος κατασκευής, ο οποίος στη συνέχεια θα μονιμοποιηθεί και θα αυξηθεί στα 20 ευρώ, κατά τα πρότυπα του «σπατόσημου». Οι ιδιωτικοί όμιλοι που θα τα αναλάβουν θα τα εκμεταλλεύονται για 30 έως 50 χρόνια.
Δηλ. τα χρήματα για τα έργα αναβάθμισης που προβλέπονται να γίνουν από τους «επενδυτές» στις συμβάσεις παραχώρησης θα τα πληρώσει το επιβατικό κοινό με το περιφερειακό «σπατόσημο». Αυτά είναι τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Οι όμιλοι που θα αναλάβουν τα περιφερειακά αεροδρόμια θα πάρουν την εκμετάλλευση για 30 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης της σύμβασης για άλλη μια δεκαετία.
Επίσης όπως προκύπτει από το προαναφερόμενο έγγραφο της ΥΠΑ, η χρηματοδότηση της "Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων" ΑΕΔιΠΑ, που αποτελεί την εταιρεία διαχείρισης όσων περιφερειακών αεροδρομίων δεν ιδιωτικοποιηθούν, θα προέλθει από ειδικό τέλος των χρηστών των αερολιμένων και από μέρος των εσόδων της ΥΠΑ που θα προκύψουν από τα ιδιωτικοποιημένα αεροδρόμια καθώς και από τους διακινούμενους από αυτά επιβάτες τους. Ταυτόχρονα μέρος των εσόδων των ιδιωτικοποιημένων αεροδρομίων θα χρηματοδοτεί τα προγράμματα παροχής δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές), που μέχρι σήμερα καλύπτονταν από το Λογαριασμό του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ).
Επιπλέον όμως και επειδή βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση, αποτελεί η αδυναμία χρηματοδότησης αναγκαίων έργων εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων από το δημόσιο, θέτουμε προς την κυβέρνηση τα παρακάτω ερωτήματα:
1. Πόσα και ποιά κονδύλια κατευθύνθηκαν στα συγκεκριμένα αεροδρόμια και μόνο από τις εισπράξεις των τελών των εξυπηρετούμενων σε αυτά πτήσεων;
2. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, το συμβατικό αντάλλαγμα από τις ιδιωτικοποιήσεις θα είναι αρχικά εφάπαξ τίμημα και στη συνέχεια ετήσιες πληρωμές, αναλόγως κερδών ή εσόδων. Με δεδομένο αυτό, καθώς και τα προαναφερόμενα ζητήματα, πως θα διασφαλιστεί ότι οι υποψήφιοι επενδυτές θα πληρώνουν ετησίως στο Ελληνικό Δημόσιο τις δόσεις που προβλέπονται  από τη σύμβαση που θα υπογράψουν, αφού επικαλούμενοι οικονομικές ζημιές και κάθε είδους λογιστικά τεχνάσματα, θα εμφανίζουν τα αεροδρόμια ζημιογόνα, έτσι ώστε να απαλλαγούν από την κανονική καταβολή των χρημάτων;
Αυτό που είναι αναγκαίο δεν είναι η ιδιωτικοποίηση αλλά  η αναβάθμιση του αεροδρόμιου της Καλαμάτας ώστε να μπορεί να υποδέχεται τον αυξημένο αριθμό επιβατών τα επόμενα χρόνια και να μπορεί υποδέχεται αεροσκάφη όλων των κατηγοριών.
Η πολιτεία παρά τις επανειλημμένες υποσχέσεις για την εκτέλεση έργων για την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, δεν έχει κάνει τίποτα ουσιαστικό. Έχουν περάσει 6,5 χρόνια από τις πρώτες εξαγγελίες το 2008 από την ΥΠΑ για την επέκταση του κτηρίου ανατολικά αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Βέβαια, οι υποσχέσεις αυτές ωχριούν μπροστά στις υποσχέσεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου τα τελευταία 3 χρόνια. Ακόμη εκκρεμεί η απαλλοτρίωση των 44 στρεμμάτων βόρεια των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου, η οποία είναι η αναγκαία προϋπόθεση για την επέκταση και τη βελτίωση του κτηρίου αφίξεων-αναχωρήσεων. Στη συνάντηση την Δευτέρα 24/11/2014 θα ζητήσω να δεσμευτεί ο Υπουργός να υπογραφεί επιτέλους η ΚΥΑ για την κήρυξη της απαλλοτρίωσης  όπως πρέπει να υπάρξουν δεσμεύσεις και για τα υπόλοιπα έργα αναβάθμισης.
Επίσης έχουμε ακούσει πολλές φορές ότι σε λίγους μήνες ξεκινούν τα έργα, ότι έχουν εξασφαλιστεί 15 εκ ευρώ, ότι έχουν δεσμευτεί 25 εκ. ευρώ αλλά στο τέλος δεν γίνεται τίποτα.
 Στις τελευταίες εξαγγελίες της κυβέρνησης, αδιευκρίνιστο παραμένει αν τα έργα, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 27 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ (2007-2013) ή το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (νέο ΕΣΠΑ 2014-2020).
Επιπλέον, για την ανακατασκευή του διαδρόμου προσγείωσης –απογείωσης και των τροχοδρόμων και συγκεκριμένα, την ενίσχυση - επίστρωση του διαδρόμου, που αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των έργων, παραμένει  άγνωστο το χρηματοδοτικό πλαίσιο.
Για όλους αυτούς τους λόγους καλώ όλους τους φορείς, τους δημάρχους και όλους τους αυτοδιοικητικούς παράγοντες της Μεσσηνίας, ανεξάρτητα από τις ιδεολογικές και πολιτικές απόψεις του καθενός, να συγκροτήσουμε ένα πανμεσσηνιακό μέτωπο ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας και όλων των περιφερειακών αεροδρομίων. Διότι η ενέργεια αυτή θα δώσει καίριο πλήγμα στην τουριστική ανάπτυξη του νομού μας. Επιβάλλεται επίσης όλοι να διεκδικήσουμε να γίνουν, επιτέλους, πράξη όλα τα αναγκαία έργα αναβάθμισης του αεροδρομίου Καλαμάτας.


Μετάφραση