08 /07/2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Ομιλία του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Θανάση
Πετράκου, την Δευτέρα 7/7/2014, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, κατά τη
β’ ανάγνωση του Νομοσχεδίου για τη «Δημιουργία Νέας Καθετοποιημένης Εταιρίας
Ηλεκτρικής Ενέργειας»
Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση για τη β’ ανάγνωση του Νομοσχεδίου για τη
λεγόμενη «Μικρή ΔΕΗ», ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Μεσσηνίας, Θανάσης
Πετράκος ξεκίνησε την τοποθέτησή του, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι κατά τρόπο
απαράδεκτο και ύποπτο, δεν έχει φέρει ακόμη τις τροποποιήσεις του Νομοσχεδίου
στην Επιτροπή. Επιπλέον, τόνισε ότι η κυβέρνηση αναιτιολόγητα κατέβασε τους
διακόπτες κατά τη διάρκεια της απεργίας των εργαζομένων της ΔΕΗ, ώστε στη
συνέχεια να προχωρήσει στην παράνομη, αυταρχική και αντισυνταγματική απόφασή
της να τους επιστρατεύσει, ενώ κατηγόρησε τον Υπουργό για «ψευδή εισήγηση και
βεβαίωση».
Στη συνέχεια, ο Θανάσης Πετράκος τοποθετήθηκε επί του Νομοσχεδίου,
καταγγέλλοντας την κυβέρνηση ότι δεν έχει κανένα ηθικό και πολιτικό δικαίωμα να
προχωρήσει στο ξεπούλημα της ΔΕΗ, τονίζοντας για άλλη μία φορά ότι η απόφαση
αυτή, πέρα από την καταστροφή της παραγωγικής και αναπτυξιακής προοπτικής της
χώρας, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει και σε νέες αυξήσεις των τιμολογίων του
ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών. Στη συνέχεια προέβη σε σειρά ερωτημάτων
που ο κ. Μανιάτης απέφυγε να απαντήσει, όπως στο πώς θα δεσμευθεί ώστε να μην
υπάρξει λόγω της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ αύξηση στην τιμή του νερού άρδευσης
και ύδρευσης, ενώ καταλήγοντας, και αφού ο Υπουργός αρνιόταν να δώσει σαφείς
απαντήσεις, απευθύνθηκε στον Πρόεδρο της ΔΕΗ, κ. Ζερβό, ζητώντας να μάθει την
καθαρή αξία των λιγνιτικών κοιτασμάτων τα οποία δίνονται.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Πριν ξεκινήσω
την τοποθέτησή μου επί του νομοσχεδίου, υπάρχουν δύο ζητήματα, στα οποία θα
ήθελα απαντήσεις από τον κ. Παπαγεωργίου για να δούμε πώς μπορούμε να
συνεχίσουμε. Δεν ξέρω αν είναι αρμόδιος, αλλά θα έπρεπε να είναι εδώ ο κ.
Μανιάτης.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Θα είναι σε
λίγο εδώ και ο κ. Υπουργός.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Η κυβέρνηση,
δια του αρμόδιου Υπουργού, είχε δεσμευτεί ότι αυτά που μας περιέγραψε ως
περίπου αλλαγές, θα ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια και ακρίβεια για να μπορούμε
να τις μελετήσουμε και να τις κρίνουμε, αλλά αυτό δεν υπάρχει και είναι πολύ
σοβαρό αυτό.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Είναι όντως
σοβαρό και φαντάζομαι τι θα γίνει στην επόμενη ώρα. Πρέπει να πούμε ότι ήδη
έχει μοιραστεί ένα πρώτο σχέδιο, έστω ανεπίσημο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Η διασφάλιση ή
όσα λέει αφορούν τη μεταβατική περίοδο όπως προσδιορίζει η κείμενη νομοθεσία,
γιατί κατά τη γνώμη μου, αυτά αφορούν όσο είναι η νέα καθετοποιημένη εταιρία
θυγατρική της Δ.Ε.Η. ή αφορούν και όταν αυτή θα πουληθεί και θα ιδιωτικοποιηθεί.
Έχει τεράστια διαφορά και αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να ξεγελάσει
τους πολίτες των τοπικών κοινωνιών και τους εργαζόμενους να θεωρήσουμε ότι
είναι διασφαλισμένο και να έχουν μικρές αντιδράσεις. Σας δίνω ένα παράδειγμα,
για να καταλάβετε ότι γνωρίζουμε τι γίνεται.
Δεύτερον, υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που έχει να
κάνει με την επιστράτευση, διότι, κύριε Πρόεδρε, έχουμε υποχρέωση ως Βουλευτές,
όχι μόνο όπως τόνισα στην εισήγησή μου επί της αρχής, να προστατέψουμε στο
όνομα του ελληνικού λαού τη δημόσια του περιουσία και τη μεγαλύτερη ενεργειακή
επιχείρηση της χώρας, αλλά και το δικαίωμα όλων των Ελλήνων πολιτών,
ανεξαρτήτως τόπου κατοικίας και εισοδήματος, να έχουν πρόσβαση όλοι σε φθηνό
ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά έχουμε υποχρέωση να προστατεύσουμε και τη δημοκρατία, τα
δικαιώματα και τις ελευθερίες του ελληνικού λαού. Κατά τη γνώμη μας και με βάση
τα στοιχεία, η κυβέρνηση καταπάτησε βάναυσα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις
του ελληνικού λαού. Το λέω αυτό, διότι, υπάρχει ένα ΦΕΚ που υπογράφει ο κ.
Πρωθυπουργός και μεταξύ των άλλων αναφέρει ότι οι δημοκρατίες και οι δικαστικές
αποφάσεις πρέπει να τυγχάνουν του σεβασμού όλων, πέραν του σχολίου ότι οι
δικαστικές αποφάσεις, για παράδειγμα, που αφορούν τις καθαρίστριες ή τους
υπαλλήλους της ΕΡΤ, τις έγραψε στα «παλαιότερα των υποδημάτων της» η κυβέρνηση
και αυτό δείχνει ότι επιλεκτικά σεβόμεθα τη δικαιοσύνη, η ουσία είναι παρακάτω:
«Ο Πρωθυπουργός, αφού έλαβε υπ' όψιν του την υπ' αριθμόν 3908 / 5-7-2014
εισήγηση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής - κ.λπ.
κ.λπ. - την επιτακτική ανάγκη αποτροπής των απειλούμενων δυσμενών συνεπειών της
προτεινόμενης απεργίας των εργαζομένων στις εταιρείες Δ.Ε.Η. Α.Ε., ΑΔΜΗΕ Α.Ε.
και ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., που έχει προκαλέσει σοβαρή διαταραχή στην κοινωνική ζωή της
χώρας, ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια τάξη και δημόσια υγεία λόγω της
παρατεινόμενης αδυναμίας ομαλής ηλεκτροδότησης της χώρας και εξ αυτής της
έκθεσης των καταναλωτών και ιδίως των ευπαθών ομάδων πληθυσμού σε σοβαρούς
κινδύνους υγείας». Ο ισχυρισμός αυτός, στον οποίο στηρίχθηκε η κυβέρνηση,
αμφισβητείται ευθέως και με επιχειρήματα, ότι είναι ανυπόστατος, ψευδής, ως εκ
τούτου, τίθεται θέμα ψευδούς βεβαίωσης και εισήγησης από τον αρμόδιο Υπουργό,
διότι, τα στοιχεία λένε ότι οι δεκατρείς θερμικές μονάδες της Δ.Ε.Η. που είχαν
βγει εκτός λειτουργίας λόγω της απεργίας στερούν από το σύστημα 3400 μεγαβάτ.
Όμως, η συνολική διαθέσιμη ισχύς του συστήματος του συστήματος των θερμικών
μονάδων ξεπερνά τις 10000, άρα, μένουν 6600 μεγαβάτ διαθέσιμα και εάν
προσθέσουμε και τα 1400 μεγαβάτ των εισαγωγών που είχε ζητήσει ο διαχειριστής
να γίνουν, μας κάνουν 8000 μεγαβάτ. Εμείς, γνωρίζουμε ότι το φορτίο που
χρειαζόταν η χώρα την ώρα που υπογράφτηκε το διάταγμα της επιστράτευσης, στην
ώρα αιχμής, δεν ξεπερνούσε τα 6850 μεγαβάτ και η πρόβλεψη για τη Δευτέρα, γιατί
θα μου πει κάποιος ότι το Σάββατο δεν λειτουργεί η βαριά βιομηχανία - αν και οι
χαλυβουργίες το Σάββατο λειτουργούν - παρόλα αυτά, η πρόβλεψη του διαχειριστή
ήταν ότι θα χρειαστούν 7250 μεγαβάτ μέγιστα. Έχουμε λοιπόν 8000 μεγαβάτ από τα
απολύτως διαθέσιμα και δεν υπολογίζω φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες καθόλου,
επομένως, έχουμε παραπάνω «αέρα» στο σύστημα 25%.
Ζητούμε να μας δοθούν οι επίσημες καταγραφές του ΑΔΜΗΕ
από τις οποίες προέκυψε η ανάγκη διακοπών, αλλιώς η κυβέρνηση και με δική της
ευθύνη έθεσε η ίδια τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού σε κίνδυνο για την υγεία
τους, χωρίς να υπάρχει καμία αιτιολογία, δηλαδή, μόνο και μόνο για να
δημιουργήσει κλίμα στα γνωστά κανάλια που την υποστηρίζουν και για να περάσει η
επιστράτευση. Θέλουμε επίσης να μας δοθούν τα στοιχεία για το εάν είχαμε
ανεξέλεγκτες εισαγωγές πέραν των 1400 μεγαβάτ, άρα επιβαλλόταν να γίνουν
διακοπές. Μάλιστα, γνωρίζουμε ότι ήταν και λιγότερα από 1400 μεγαβάτ που είχε
ζητήσει ο διαχειριστής και ούτε στο μέγιστο είχε φτάσει. Συνεπώς, με δεδομένα
όλα αυτά, δεν μπορούμε να πάμε αύριο στην Ολομέλεια εάν δεν κατατεθούν τώρα τα
ζητήματα, γιατί για εμάς, τίθεται θέμα ψευδούς βεβαίωσης και ότι η κυβέρνηση
εμπαίζει και ψεύδεται για μία ακόμη φορά. Επομένως, οι διακοπές ήταν
αναιτιολόγητες και η επιστράτευση εκατό τοις εκατό αυθαίρετη, αυταρχική,
πραξικοπηματική, αντισυνταγματική, παράνομη, αφού δεν υπάρχει καμία αιτιολογία.
Για τους λόγους αυτούς, ζητάμε να αρθεί τώρα η επιστράτευση των εργαζομένων και
στη Δ.Ε.Η. και στον ΑΔΜΗΕ και στον ΔΕΔΔΗΕ. Αυτά είναι ζητήματα που δεν μπορούν
να περάσουν έτσι, πριν περάσουμε στη συζήτηση της δεύτερης ανάγνωσης του
νομοσχεδίου. Είναι ουσιώδη ζητήματα και τα δύο και γιατί δεν έχουμε εδώ πέρα
καμία αλλαγή και πάμε στην Ολομέλεια χωρίς η κυβέρνηση να σέβεται την επιτροπή.
Μάλιστα, η κυβέρνηση δεν σέβεται κανένα μέλος της επιτροπής, ούτε και αυτούς
που υποστηρίζουν τη νομοθετική πράξη της κυβέρνησης, που κάποιοι από αυτούς την
υποστηρίζουν με δεδομένο ότι πρέπει να γίνουν κάποιες βελτιώσεις.
Δεύτερον, εδώ, έχουμε ένα μείζον θέμα δημοκρατίας. Έχουμε
ένα σημαντικό θέμα που κατά τη γνώμη μας, είναι απολύτως παράνομη η ενέργειά
της, απολύτως, και δημιούργησε και κίνδυνους στην δημόσια υγεία, αφού έκοψε το
ρεύμα έστω και από 1 σπίτι χωρίς να δικαιολογεί αυτή την ενέργεια που έκανε.
Αυτό «δεν το έκαναν οι εργαζόμενοί της, η κυβέρνηση», έθεσε σε κίνδυνο βαριά
ασθενείς.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Πετράκο,
για τα 2 θέματα που θίξατε. Για το 1ο θέμα, σας είπα, δεν υπάρχει
καμία περίπτωση και είναι αδιανόητο να μην
υπάρξουν διευκρινήσεις και μάλιστα, να μην μας δοθούν πολύ ποιο
αναλυτικά -κάποια μας δόθηκαν σήμερα πρόχειρα- τις επόμενες ώρες οι απαιτούμενες
διευκρινήσεις. Εάν δεν υπάρξουν αυτές οι διευκρινήσεις, καταλαβαίνεται ότι δεν
θα είστε μόνον εσείς που δεν θα το ψηφίσετε αλλά θα βρεθούν και άλλοι που δεν
θα το ψηφίσουν. Προφανώς, λοιπόν, περιμέναμε και εμείς -που με συνεχείς
παρεμβάσεις- ποιες θα είναι αυτές οι αλλαγές – οι βελτιώσεις, που εμείς
συναρτούμε αυτό που λέμε με αυτές τις αλλαγές. Όπως σας είπα και προχθές,
εσείς, έτσι και αλλιώς είστε στο όχι, αλλά εμείς περιμένουμε να δούμε αυτές τις
αλλαγές και άρα τις περιμένουμε με αγωνία αυτές τις αλλαγές και πιστεύω ότι θα
κατατεθούν από στιγμή σε στιγμή.
Σε ότι αφορά το δεύτερο ερώτημα. Όταν έρθει ο κ.
Υπουργός, το ερώτημα που θέσατε, δηλαδή να εξηγήσει το σκεπτικό του – την
εισήγησή του προς τον Πρωθυπουργό για την αναγκαιότητα επιστράτευσης, θα μας το
πει αυτό ο ίδιος και θα μας το εξηγήσει. Θα μας εξηγήσει ο κ. Υπουργός, το τι
περιλάμβανε η εισήγησή του για να προχωρήσει στην επιστράτευση. Σε ότι αφορά
την επιστράτευση, εγώ, μόνον αυτό θέλω να σας πω: Ξέρετε και εσείς ότι η
διαδικασία της επιστράτευσης είναι ένας μηχανισμός που κρατάει ώρες ή ημέρες
και δεν είναι ότι εκείνη την στιγμή που ξεκινάει η επιστράτευση τι ανάγκες έχει
το σύστημα; Προφανώς, κανείς, θα πρέπει να εκτιμήσει τις ανάγκες που θα
προκύψουν τις επόμενες ώρες και τις επόμενες μέρες και όπως σας είπα, η
διαδικασία της επιστράτευσης δεν είναι μία στιγμιαία υπόθεση. Δηλαδή, είναι
κάτι που προετοιμάζετε, όπως για να επιδοθούν τα φύλλα παρουσίας στους
ενδιαφερόμενους και εν πάση περιπτώσει, είναι μία διαδικασία χρονοβόρα και για
αυτό και έγινε.
Τώρα, όλα ξεκίνησαν από την εισήγηση του κ. Υπουργού, ο
οποίος προφανώς και στην πορεία θα μας αναπτύξει αναλυτικά, το πώς τεκμηρίωσε
αυτή την εισήγηση και πάρθηκε αυτή η απόφαση. Τέλος, λέω, ότι σε κανέναν από
εμάς δεν είναι ευχάριστη αυτή η διαδικασία της επιστράτευσης, σε κανέναν δεν
είναι, όμως είναι μία λύση ανάγκης σε κάποιες περιπτώσεις όπως αυτή. Δεν
επανερχόμαστε, προφανώς θα εξηγηθεί. Σας λέω ότι άκουσα το τι είπατε και θα σας
λέω ότι θα μας εξηγήσει ο κ. Υπουργός.
Θέλετε να προχωρήσετε στην εισήγησή σας και αργότερα να
δώσω το λόγο στον κ. Υπουργό; Ας μην διακόψουμε την διαδικασία, περιμένουν και
οι άλλοι Εισηγητές, γιατί πιστεύω ότι δεν έχει νόημα τώρα να απαντήσει;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.): Θα ήθελα
για 1 λεπτό να επαναλάβω τα ερωτήματά μου προς τον κ. Υπουργό.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Μπορείτε σε 1
λεπτό να επαναλάβατε, αλλά δεν θα μιλήσει όμως τώρα ο κ. Υπουργός, θα
προχωρήσουμε στις Εισηγήσεις μας και τελειώνοντας θα μιλήσει και ο κ. Υπουργός.
Έχετε το λόγο κ. Πετράκο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.): Κύριε
Υπουργέ, έθεσα 2 ζητήματα ουσίας, πριν την Εισήγησή μου. Πρώτον, ότι δεν μπορεί
να προχωρήσει η διαδικασία και ότι «είναι έκθετη η κυβέρνηση και εσείς
προσωπικά», γιατί είχατε δεσμευτεί ότι θα φέρετε τις προτεινόμενες αλλαγές και
είμαστε, σήμερα, στην β΄ ανάγνωση. Η β΄ ανάγνωση, σημαίνει ότι ο κάθε
συνάδελφος πριν τοποθετηθεί τελικά και ανεξάρτητα το τι τοποθέτηση έχει, θέλει
με την παρουσία του στην Επιτροπή να συμβάλει – θέλει να ελαχιστοποιηθούν οι
δυσμενέστατες συνέπειες. Συνεπώς, είχατε πει ότι με κάποιον τρόπο κάποιες
τέτοιες δυσμενέστατες συνέπειες θα τις ελαφρύνετε και τέτοιο πράγμα έως σήμερα
δεν συνέβη. Άρα, δεν ξέρουμε, με ποιο νομοσχέδιο πάμε αύριο; Η ημέρα εισαγωγής
στην Ολομέλεια, είναι αύριο και ο χρόνος για να μελετηθούν οι αλλαγές, είναι
ελάχιστος. Αυτό, είναι το πρώτο.
Το δεύτερο, είναι ότι «έθεσα θέμα ψευδούς εισήγησης και
βεβαίωσης, με βάση -το οποίο είναι πολύ βαρύ και πολύ σοβαρό- την οποία
πάρθηκαν οι αποφάσεις διακοπών ρεύματος χωρίς να υπάρχει ανάγκη και στην
συνέχεια επιστράτευσης». Επίσης, έθεσα ότι υπάρχει μείζον θέμα και ζητώ να μας
δοθούν τώρα τα στοιχεία ανά ώρα και στιγμή του διαχειριστή, που να αποδεικνύουν
ότι υπήρξε ανάγκη διακοπών, διότι τα στοιχεία τα αμφισβήτησα ευθέως. Είπα ότι
όχι μόνο το σύστημα είχε περίσσια ισχύος αλλά και την Δευτέρα και τις επόμενες
ημέρες, θα είχε περίσσια ισχύος.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Πολύ ωραία,
καταγράφηκαν και ο Υπουργός, θα πάρει το λόγο αργότερα για να προχωρήσουμε επί
της διαδικασίας.
……
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.): Σήμερα,
συζητάμε για 4η φορά το νομοσχέδιο της Δ.Ε.Η. και βέβαια, όπως
προείπα, όλα τα στοιχεία μας δείχνουν, «το έγκλημα που ετοιμάζεται να
διαπράξετε εναντίων του ελληνικού λαού, ξεπουλώντας τον ενεργειακό πυλώνα της
χώρας τη Δ.Ε.Η».
Σας καταγγέλλουμε και πάλι, είστε μειοψηφία και δεν έχετε
κανένα ηθικό και πολιτικό δικαίωμα να προχωρήσετε στην εκποίηση της Δ.Ε.Η..
Ολόκληρος ο ελληνικός λαός, είναι αντίθετος με το ξεπούλημα και το απέδειξε εδώ
με την παρουσία όλων των θεσμοθετημένων Φορέων του, την Τετάρτη. Άρα η ορθή
επιλογή, έστω και τώρα και η στοιχειώδης δημοκρατική ευαισθησία, επιβάλλει να
αποσύρετε το νομοσχέδιο ή στην χειρότερη περίπτωση να πάτε σε δημοψήφισμα. Το
δημοψήφισμα, κ. Υπουργέ, είναι συμβατό και οφείλετε να μας εξηγήσετε, γιατί
αρνείστε το δημοψήφισμα, όταν το καταστατικό του Κόμματος σας, του ΠΑ.ΣΟ.Κ.,
λέει ότι αρκεί το 20% των μελών και το 25% των οργανώσεων. Δηλαδή, κατ’
αντιστοιχία, αρκούν 60 βουλευτές για να επιβάλλουν δημοψήφισμα. Κύριε Πρόεδρε,
επιβάλλετε υποχρεωτικά δημοψήφισμα. Εσείς, μπορεί να μην το έχετε διαβάσει,
αλλά εγώ κάθισα και το διάβασα. Βέβαια, κάθισα διάβασα και το δικό σας, κ.
Πρόεδρε, αλλά, βέβαια, δεν περιλαμβάνει δημοψήφισμα. Ναι, το διάβασα, για να
δούμε το πόσο αναξιόπιστοι γίνεστε; Το πόσο αναξιόπιστοι γίνεστε κάθε φορά και
το πώς μπορεί να αιτιολογήσετε ότι στο κόμμα σας επιβάλλεται, ενώ για την
Ελληνική Βουλή η απαίτηση 120 Βουλευτών δεν επιβάλλει δημοψήφισμα.
…..
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.): Κυρίες και
κύριοι συνάδελφοι, έχει γίνει πλέον κατανοητό σε όλους ότι η δημιουργία και
πώληση της λεγόμενης «μικρής Δ.Ε.Η.», που όμως είναι η μεγάλη Δ.Ε.Η., θα
σημάνει ουσιαστικά την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ενέργειας και «το πλήρες
ξεπούλημα του ενεργειακού τομέα της χώρας». Η Κυβέρνηση χωρίς καμία
νομιμοποίηση, «ξεπουλά σαν να ήταν τσιφλίκι της» δημόσια περιουσία
ανυπολόγιστης αξίας. Όπως είπαμε, τις ποιο σύγχρονες μονάδες παραγωγής,
υδροηλεκτρικά δικαιώματα στους λιγνίτες αλλά και την διαχείριση των υδάτων.
Αυτό, συνεπάγεται, νέες μεγάλες αυξήσεις σε όλα τα
τιμολόγια, δραματική αύξηση της ενεργειακής πενίας του λαού και πλήρη έλεγχο
του ήλεκτρο-ενεργειακού συστήματος από ιδιώτες. Θέλω να πληροφορήσω τον κ.
συνάδελφο, ότι η Αλβανία, αφού ιδιωτικοποίησε και είδε το πώς είναι τα
πράγματα, τώρα κρατικοποιεί πάλι τις εταιρίες της. Μην μου πείτε ότι είμαστε πιο
οργανωμένο κράτος από την Αλβανία; Γιατί, η Αλβανία έχει δασολόγιο και εμείς,
δεν έχουμε ακόμη δασολόγιο.
Είναι δεδομένο, λοιπόν ότι το υψηλότερο ενεργειακό κόστος
για τους αγρότες, τις επιχειρήσεις και την βιομηχανία, θα μειώσει την
ανταγωνιστικότητά της. Ξεκινήσατε με την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, θέμα βέβαια,
που εκκρεμεί και όπως είπαμε και εισηγητικά θα κριθεί αρνητικά για εσάς,
ευτυχώς για τον ελληνικό λαό, στα δικαστήρια τον Σεπτέμβριο.
Συνεχίζω με την κατ’ όνομα μόνον «μικρή Δ.Ε.Η.», στην
οποία μεταβιβάζεται το ποιο παραγωγικό κομμάτι και αφήνετε μία Δ.Ε.Η. Α.Ε. με
το δημόσιο να έχει μόνον τον έλεγχο του 34%, αποψιλωμένη, έτοιμη και αυτή με
μαθηματική ακρίβεια να εκποιηθεί στα αρπακτικά που καραδοκούν. Πανηγυρίζετε,
μάλιστα, και να πούμε και μπράβο στον κ. Υπουργό, για το αντίτιμο που θα
εισπράξει η Δ.Ε.Η., τίμημα, περίπου ίσο με τον τζίρο της εταιρείας το πρώτο
3μηνο του 2014 και για μία εταιρεία που ο ετήσιος κύκλος εργασιών της είναι 6
δις. Πανηγυρίζετε που χαρίζετε στα ιδιωτικά συμφέροντα, το μεγαλύτερο και
σημαντικότερο κομμάτι των υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας, 10 μονάδες
ηλεκτροπαραγωγής, 450 εκατ. λιγνίτη. Αλήθεια, πόσο είναι η αξία του λιγνίτη που
ξεπουλάτε; Μπορείτε να μας το προσδιορίσετε; Όλα πακέτο στους ιδιώτες μαζί με
πελατολόγιο, 2 εκατ. πελάτες για τουλάχιστον τέσσερις μήνες παραδίδοντας τα
προσωπικά τους δεδομένα, πρακτική με την οποία γνωρίζετε καλά και αποκρύπτετε,
ακόμα και η Κομισιόν διαφωνεί. Ίσως θα πρέπει να την ενημερώσετε ότι αυτό
σύμφωνα με τον κ. Υπουργό αποτελεί, άκουσον - άκουσον, κορυφαία πράξη
ανταγωνισμού όπως μας είπε ο ίδιος την προηγούμενη εβδομάδα. Πράγματι κορυφαία
πράξη ανταγωνισμού, ιδιαίτερα όταν υπάρχει πρόβλεψη η Δ.Ε.Η. να μην μπορεί να
ασκήσει για τέσσερις μήνες μετά από την απόσχιση οποιαδήποτε επιθετική εμπορική
πρακτική την οποία φυσικά θα μπορεί να ασκήσει η πλήρως ιδιωτική.
Θα
ανοίξει η αγορά ενέργειας μας λέτε, θα υπάρξει ανταγωνισμός, θα πέσουν οι
τιμές. Σταματήστε να κοροϊδεύετε τον κόσμο, εσείς και τα μισθωτά παπαγαλάκια
από τα κυρίαρχα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η αγορά ενέργειας είναι ανοιχτή εδώ
και δεκατρία χρόνια. Το αποτέλεσμα, όπως έχουμε πει, είναι αυξήσεις στο ρεύμα
102% στα νοικοκυριά και 76,5% στη βιομηχανία. Έχω ήδη αναλύσει σε προηγούμενη
συνεδρίαση τους λόγους που οδήγησαν σε αυτές τις αυξήσεις, θα αρκεστώ να
επαναλάβω και να συμπληρώσω μερικά επιπλέον στοιχεία.
Πέραν του γεγονότος ότι η ηλεκτρική ενέργεια έχει την
ιδιαιτερότητα να μη αποθηκεύεται και η Ελλάδα είναι μικρή χώρα, συνεπώς δεν
μπορεί να λειτουργήσει κανένας με την υγιή έννοια του όρου ανταγωνισμός, το
κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας εξαρτάται από το κόστος παραγωγής και όχι από
εξωπραγματικές και ιδεολογήματα όπως ανέφερε ο εισηγητής της πλειοψηφίας. Αυτό
με τη σειρά του εξαρτάται από το κόστος καυσίμου και το κόστος του κεφαλαίου,
το κόστος της εργασίας συμμετέχει ελάχιστα στις μονάδες αερίου και στις
λιγνιτικές μονάδες είναι κάτω του 8%, στις ηλεκτρικές είναι ακόμα μικρότερο. Με
δεδομένο το κόστος του λιγνίτη και του αερίου είναι το ίδιο και για τις δύο
εταιρείες το δε κόστος μηδενικό και για τις δύο εταιρείες, το κόστος του
κεφαλαίου είναι μεγαλύτερο στους ιδιώτες γιατί θέλουν να αποσβέσουν τα χρήματά
τους σε μικρότερο χρόνο απ’ ότι η Δ.Ε.Η. που τα αποσβένει σε 25. Είναι
προφανές, λοιπόν, ότι δεν θα υπάρξει μείωση της τιμής του ρεύματος, αλλά
αύξηση. Η αγορά είναι ήδη ανοικτή.
Αναφέρεστε
στην Αιτιολογική Έκθεση στην ευρωπαϊκή εμπειρία. Αναφέρεται ο κ. Μανιάτης στο
παράδειγμα της ιταλικής ENEL της οποίας το 30% του ενεργειακού δυναμικού πωλήθηκε to 1999 στους ιδιώτες. Παραλλήλισε σε με την δική μας
Δ.Ε.Η., την εκθείασε για όσα έχει πετύχει σε διάφορες οικονομίες του κόσμου.
Ένα πράγμα παρέλειψε να μας πει, πόσο μειώθηκαν οι τιμές στους καταναλωτές. Εάν
παραπέμψουμε στα στοιχεία από την Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας τα οποία δείχνουν
για την Ιταλία, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη με εξαίρεση την Ολλανδία,
δραματική αύξηση των τιμολογίων ως αποτέλεσμα των εφαρμοζόμενων νέων φιλελεύθερων
πολιτικών στον τομέα της ενέργειας. Για την Ιταλία που επαίρεται η Κυβέρνηση, η
τιμή της λιανικής πώλησης αυξήθηκε από το 2004 στο 2012, 44,5%, τρέχοντας όπως
και σε όλη την Ευρώπη γρηγορότερα από τον σημαντικό δείκτη. Μιλάμε, δηλαδή, για
πραγματικές ανατιμήσεις και όχι για ονομαστικές. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των
νέων φιλελεύθερων πολιτικών που ασκήθηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια.
Συνεπώς,
και στην Ελλάδα οι τιμές του ηλεκτρικού θα αυξηθούν γιατί πρώτον, χάνονται
οικονομίες κλίμακος. Δεύτερον, γιατί η χώρα στερηθεί σημαντικότατο τμήμα της
φτηνής παραγωγής, της οποίας απέτρεπε να ασκεί κοινή ενεργειακή πολιτική,
ιδιαίτερα προς όφελος της νησιωτικής Ελλάδας. Τρίτον, γιατί τα ελλείμματα της
Δ.Ε.Η. από τα κοινωνικά τιμολόγια και τα οίκο θα αυξηθούν. Τέταρτον, γιατί
επιπροσθέτως υποχρεώνεται βάση του σχεδίου της ΡΑΕ στη δημοπράτηση φτηνής
λιγνιτικής και υδροηλεκτρικού παραγωγής σε τιμές κάτω του κόστους, επιβάρυνση
που η ΡΑΕ θα τις δώσει στις εμπορικές εταιρείες της Protergia και της Elpedison να τις χειριστούν με συνέπεια στο χαρτοφυλάκιό, στο
καζάνι που λέμε της ενέργειας να μείνει λιγότερη φτηνή παραγωγή από
υδροηλεκτρικά και λιγνιτικά. Άρα, θα αυξηθεί το κόστος. Έκτο, για το
επιδιωκόμενο ενιαίο μοντέλο των ευρωπαϊκών αγορών – target model με τις συναλλαγές της ηλεκτρικής ενέργειας στο ευρωπαϊκό
χρηματιστήριο έχει ως σκοπό τη σύγκλιση των τιμών στο ανώτερο επίπεδο. Έβδομο,
για τις συνολικές χρεώσεις που συνδέονται με το ηλεκτρικό ρεύμα προσδιορίζονται
με βάση την κερδοφορία των ιδιωτών παραγωγών.
Η Κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει τους πολίτες με την
επίκληση του ιδεολογήματος ότι η από τη δημιουργία της «μικρής Δ.Ε.Η.» θα
αυξηθεί ο ανταγωνισμός και σαν αποτέλεσμα του αυξανόμενου ανταγωνισμού θα
μειωθούν οι τιμές του ρεύματος που πληρώνουν οι καταναλωτές. Αυτό το ιδεολόγημα
πουθενά δεν αποδεικνύεται στην πράξη σ’ όλο τον κόσμο και ιδιαίτερα στη χώρα
μας. Εάν η ύπαρξη δύο - τριών ανταγωνιστών έναντι του ενός θα μείωνε τις τιμές,
τότε θα έπρεπε όταν έγινε η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ και έχουμε λοιπόν ΕΛΠΕ και Motor Oil τώρα, ιδιωτικές και οι ίδιο, να είχαμε φτηνό καύσιμο
αντίθετα αυξήθηκε το καύσιμο. Επίσης, να είχαμε φθηνό φυσικό αέριο γιατί έχουμε
την Gazprom και
την Algeria. Να
είχαμε φθηνό τσιμέντο γιατί έχουμε τον ΤΙΤΑΝ και LAFARGE, να έχουμε φτηνά τρόφιμα γιατί έχουμε τρεις - τέσσερις αλυσίδες
σουπερμάρκετ, δεν έχουμε μόνο μια και ελέγχουν. Να έχουμε φτηνές
τηλεπικοινωνίες ΟΤΕ, VODAFONE, WIND. Nα έχουμε φθηνές μπετόβεργες Χαλυβουργική, Sovel και τα λοιπά. Να έχουμε φτηνό γιαούρτι, για παράδειγμα
ΦΑΓΕ, ΔΕΛΤΑ, ΝΟΥΝΟΥ, Όλυμπος, όμως δεν έχουμε δυστυχώς στην Ελλάδα. Άρα,
παραμύθι και αυτό το ιδεολόγημα.
Επιπλέον, είναι βέβαιο ότι η τιμή της χονδρεμπορικής θα
ανέβει διότι για τον ιδιοκτήτη της λεγόμενης νέας εταιρίας δεν θα τον
ενδιαφέρει να μπει όσο είναι χαμηλά η λιανική, θα τον ενδιαφέρει όμως να
ανεβάσει την τιμή της χονδρεμπορικής γιατί από εκεί θα κερδίζει. Τώρα, όμως, η
Δ.Ε.Η. προσπαθεί να την κρατήσει χαμηλά όπως έκαναν και τα ΕΛΠΕ όταν ήταν
δημόσια. Κοντολογίς, αυτή η αναγκαστική πώληση του 30% που δεν είναι 30% ούτε
αναγκαστική είναι ούτε θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Αυτό συνέβη και
στον Ο.Τ.Ε., μειώθηκαν οι θέσεις εργασίας, ούτε θα μειώσει τις τιμές. Το μόνο
που θα κάνει είναι να αυξήσει τις τιμές και να καταστρέψει τη μεγαλύτερη
παραγωγική επιχείρηση της χώρας.
Επίσης, προσπάθησε να απαντήσει ο κ. Μανιάτης, ότι η
δημιουργία της νέας εταιρίας και η πώληση της δεν αποτελεί ξεπούλημα. Εμείς
αποδεικνύουμε ότι αποτελεί ξεπούλημα. Πρώτον, δώστε μας τα στοιχεία, πόσο
κάνουν οι λιγνίτες που θα δώσετε, το καθαρό κέρδος όχι το μικτό κέρδος.
Δεύτερον, η πραγματική αξία, αυτό που λέτε εσείς είναι το 1/3 τουλάχιστον,
διότι η λογιστική αξία των παγίων της εταιρείας στις 31/3 ήταν 13
δισεκατομμύρια και η λογιστική αξία των ιδίων κεφαλαίων 5,5 δισ.. Όταν λέμε
λογιστική αξία εννοούμε την αξία στην περίπτωση που η εταιρεία πτωχεύσει ή
είναι κοντά στην πτώχευση, όχι όταν αυτή ζει και βασιλεύει, όπως σήμερα που η
μετοχή της Δ.Ε.Η. πενταπλασιάστηκε από τα χαμηλά του καλοκαιριού του 2012 μέχρι
τώρα. Άρα, δεν είναι παράλογο να θεωρήσουμε ότι η πραγματική αξία των παγίων
της εταιρείας είναι πολύ υψηλότερα από τα 13 δισ.. Επομένως, και η αξία των
ιδίων κεφαλαίων της αρκετά από τα 5,5 δισ..
Επίσης, σήμερα η Κυβέρνηση μιλώντας για λογιστική αξία
δεν συμπεριλαμβάνει και δεν αποτιμά ούτε την άδεια για την κατασκευή της
Μελίτης ΙΙ, η οποία σε μεγάλο βαθμό έχει προχωρήσει. Ούτε την αξία των ορυχείων
που δεν έχουν ανοίξει, ούτε την αξία των υποδομών που είναι σημαντικοί, παρόλο
που έχουν αποσβεστεί. Βέβαια μπορεί να μου πείτε ότι θα έρθει κάποιος
τραπεζίτης και θα σας πει ότι η αξία της Δ.Ε.Η. θα μπορούσε να υπολογιστεί με
βάση τα αναμενόμενα έσοδα, κόστη και επενδύσεις της εταιρίας όπως και με βάση
τον εκτιμώμενο κίνδυνο αυτής. Αυτά θα εξαρτηθούν από τις αποφάσεις της ΡΑΕ που
θα κανονίσουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Αυτό, όπως είπα, δεν έχει καμία
αξία, η αξία είναι όλα αυτά που είπα πριν.
Επίσης, πρέπει να ενημερωθούν οι πολίτες ότι η «μικρή
Δ.Ε.Η.» θα γίνει σε πολύ λίγο πιο μεγάλη από τη λεγόμενη «μεγάλη», διότι εκτός
από τους λόγους που έχουμε αναφέρει, το προτεινόμενο προς πώληση μείγμα σταθμών
παραγωγής δεν περιέχει κανέναν από τους πλέον κοστοβόρους σταθμούς παραγωγής,
δηλαδή αυτούς που βρίσκονται στα ελληνικά νησιά. Η Δ.Ε.Η. διατηρεί στα νησιά
σταθμούς, ισχύος περίπου 1800 Μεγαβάτ. Αυτοί οι σταθμοί χρησιμοποιούνται ως
γνωστόν μαζούτ ή πετρέλαιο για καύσιμη ύλη με αποτέλεσμα το μέσο κόστος
παραγωγής να ξεπερνά τα 200 ευρώ, όταν το κόστος παραγωγής ενός υδροηλεκτρικού
δεν ξεπερνάει τα 20 ευρώ. Άρα για ποιο αντιπροσωπευτικό μείγμα παραγωγής
μιλάμε; Δίνει το φιλέτο και η Δ.Ε.Η. κρατάει τον κατιμά, όπως λένε στο χωριό
μου.
Επίσης, η πλήρως ιδιωτική ΔΕΗ θα μπορεί να κινείται χωρίς
περιορισμούς προσλήψεων, μισθοδοσίας στελεχών. Θα πάρει τα καλύτερα στελέχη,
αφού θα πληρώνει για να κάνει το παιχνίδι της. Η ΔΕΗ το μεγαλύτερο μέρος των
κερδών της το επανεπενδύει και γι αυτό
είναι η μοναδική εταιρεία στην περίοδο κρίσης που έχει 4 δισ. επενδύσεις. Είναι σαφές, λοιπόν, ότι, κύριοι, η επιλογή της Κυβέρνησης για την
ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και τώρα της διάλυσης της ΔΕΗ εντάσσεται στην
στρατηγική της διάλυσης και παράδοσης συνολικά του ενεργειακού τομέα της χώρας
μας σε συγκεκριμένα συμφέροντα τα οποία λιμαίνονται και τώρα την ηλεκτρική
αγορά τα οποία την τελευταία δεκαετία μόνον η παρέα με ξένα αντίστοιχου
μεγέθους ιδιωτικά συμφέροντα έχουν διεισδύσει και κερδοσκοπούν στον τομέα της
παραγωγής, στα πλαίσια της λεγόμενης απελευθέρωσης.
Προειδοποιούμε, λοιπόν, και όλους αυτούς ότι η πράξης της
Κυβέρνησης θα ακυρωθεί και καλά θα κάνουν να το καταλάβουν ότι χτίζουν στην
άμμο. Δεν πρόκειται να αποκτήσουν κανένα κομμάτι της ΔΕΗ. Για ακόμη μια φορά
τονίζουμε, ότι δεν πρόκειται να αναγνωρίσουμε, ούτε την ιδιωτικοποίηση του
ΑΔΜΗΕ ούτε τη μεταβίβαση και πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ στο ΤΑΙΠΕΔ,
ούτε την δημιουργία και ιδιωτικοποίηση της νέας καθετοποιημένης εταιρείας η
οποία θα γίνει στη συνέχεια ιδιωτική εταιρεία ηλεκτρισμού.
Δεσμευόμαστε, ότι ένα από τα πρώτα μέτρα της κυβέρνησης
του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι η επαναφορά της ΔΕΗ υπό δημόσια ιδιοκτησία ως ενιαίας
επιχείρησης του ελληνικού λαού.
Καλούμε τον ελληνικό λαό να επιβάλλει, τουλάχιστον, το
δημοψήφισμα.
Καλούμε εσάς, όμως, την μειοψηφική στην κοινωνία
συγκυβέρνηση να εισακούσετε το παλλαϊκό αίτημα των φορέων, οργανώσεων, δήμων,
περιφερειών, απλών πολιτών, ολόκληρου του ελληνικού λαού και να προβείτε άμεσα,
εάν έχετε τα κότσια, σε δημοψήφισμα, ώστε, να ξανακούσετε με τον πιο ξεκάθαρο
τρόπο το «όχι» του ελληνικού λαού στα ύπουλα σχέδιά σας για το ενεργειακό
μέλλον της χώρας.
Κλείνοντας, θέλω να πω ότι, μας είπε ο κ. Σκρέκας, ότι η Κυβέρνηση και η Νέα
Δημοκρατία εργάζεται για το νέο, ενώ εμείς προστατεύουμε το παλιό. Εάν
πραγματικά νέο είναι να ξαναγυρίσει η χώρα πριν τις 10 Αυγούστου του 1950, όταν
υπήρχαν πολλές ηλεκτρικές εταιρείες, αλλά ηλεκτρικό ρεύμα κανένας κτηνοτρόφος
δεν είχε, όπως και τώρα δεν θα έχει, όπως και αύριο κ. Υπουργέ, με αυτό που
κάνατε με την ΕΡΤ και την DIGEA θα ακριβοπληρώνουν για να έχουν τοπικά κανάλια και θα
βάζετε τους δήμους να πληρώνουν ακριβά, διότι το ψηφιακό σήμα θα πηγαίνει μόνο
στις πόλεις, έτσι και το ρεύμα στις πόλεις θα πηγαίνει σε λίγα χρόνια. Έχει
γίνει και σε άλλες χώρες του εξωτερικού,
εάν αυτά εσείς τα θεωρείτε νέα, τότε πραγματικά εμείς είμαστε με το παλιό. Αυτό
που είναι από το 1950 μέχρι το 2014, το ότι δημιουργήθηκε μια μεγάλη εταιρεία η
οποία συνέβαλε τα μέγιστα στον εξηλεκτρισμό της χώρας, την οικονομική ανάπτυξη και την πρόοδο της
χώρας η οποία εάν δεν λειτουργεί με τους
όρους του κ. Μητσοτάκη το 1991, αντί να γίνονται προσλήψεις στους σταθμούς παραγωγής
και στα ορυχεία να γίνονται προσλήψεις στα γραφεία, εάν μία εταιρεία δεν
λειτουργεί επίσης με τους όρους που
λειτουργεί σήμερα που επιβάλλει να πουλά φθηνά σε κάποιους οι οποίοι της δίνουν
ακριβά το ρεύμα, όπως ο κ. Μυτηλιναίος, ούτε να βάζει μεγάλες ρήτρες 84 εκατομ.
σε καθορισμένες προθεσμίες για άλλον μεγάλο του χώρου, εάν δεν φτιαχτεί η
Μονάδα 5, ούτε να κάνει άλλες συμπράξεις για την εμπορία με τον τρίτο μεγάλο
του χώρου, τότε, λοιπόν, εάν πραγματικά η ΔΕΗ – και υπάρχει μια ΔΕΗ που λειτουργεί
για το δημόσιο συμφέρον – αλλά με σωστό τρόπο με πραγματικά σαν εταιρεία υπέρ
του δημοσίου συμφέροντος και όχι υπέρ των μεγαλοϊδιωτών οι οποίοι είναι γύρω –
γύρω και θέλουν να λιμαίνονται το Δημόσιο, τότε εμείς πραγματικά μπορεί αυτή η εταιρεία να μεγαλουργήσει και να
συμβάλλει τα μέγιστα, ώστε ο ελληνικός λαός να έχει φθηνό ρεύμα και η ελληνική
οικονομία να προχωρήσει.
Αυτές είναι οι απαντήσεις μας. Τις επόμενες θα τις πούμε
και στην Ολομέλεια, διότι όλα αυτά που μας είπε πριν ο κ. Σκρέκας για το μεγάλο
άλμα που θέλει να κάνει η Κυβέρνηση, άλμα στο κενό, άλμα στην καταστροφή, άλμα
ώστε οι μισοί έλληνες και τα νησιά να πληρώνουν πολύ ακριβά το ρεύμα σε
ορισμένα χρόνια.
Κύριε Σκρέκα, αυτά έτσι συνέβησαν και εκεί που έγιναν οι
ιδιωτικοποιήσεις. Και για αυτό……
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ: Μόνον ο Μητσοτάκης έκανε; Ο
Παπανδρέου;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ(Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Βεβαίως, ο
Παπανδρέου είναι αυτός που έκανε το ΣΘΑ. Γιατί; Ενοχληθήκατε για τον Μητσοτάκη;
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΚΡΕΚΑΣ: Τα 30 χρόνια;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ(Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Τα είπαμε και
για τον Παπανδρέου. Τον Μυτηλιναίο τον ενίσχυσε ο κ. Παπακωνσταντίνου και ο κ.
Παπανδρέου. Εγώ κ. Σκρέκα με το όνομά τους αναφέρομαι.
Εγώ δεν είμαι από τα παιδάκια που μασάνε τα λόγια τους.
Δεν μασάμε τα λόγια μας. Καθαρά τα πράγματα. Θα απαντήσουμε με ονοματεπώνυμα
και για τον καθέναν για να δούμε εδώ ποιος υπερασπίζεται το δίκαιο και τα
συμφέροντα του ελληνικού λαού και ποιος υπερασπίζεται τα συμφέροντα των ιδιωτών
και της τρόικα. Όλα αυτά θα τα δούμε. Κάνετε και άλλες ερωτήσεις και θα σας
απαντήσουμε. Σε όποιες ερωτήσεις θέλετε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής): Παρακαλώ κύριοι
συνάδελφοι. Οφείλουμε να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας. Πάντοτε όταν ομιλούμε
για ονόματα συνήθως κάποια ξεχνιούνται. Αυτό
γινόταν πάντοτε και πάντοτε θα γίνεται.
Παρακαλώ συνεχίζουμε.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ(Εισηγητής του
ΣΥΡΙΖΑ): Δεν ξεχνιέται τίποτα, κύριε Πρόεδρε.
……
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ) : Πως θα απαγορευτεί στον ιδιώτη, που θα έχει
την νέα καθετοποιημένη εταιρεία την μεγάλη ΔΕΗ, να διπλασιάσει την τιμή του
νερού άρδευσης και ύδρευσης στους αγρότες, με ποιο νομοθετικό τρόπο θα
απαγορευτεί;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής : Εννοείτε ότι τώρα προβοκάρετε την ΔΕΗ, ότι σήμερα εισπράττει
λεφτά από τους αγρότες για το νερό; Τότε πως ο ιδιώτης θα παρέμβει να πουλήσει
νερό στους αγρότες; Δεν το καταλαβαίνω τι εννοείτε;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ) : Δική του δεν
θα είναι η εταιρεία;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής :
Άρα, να το βάλει και η ΔΕΗ να το πουλάει και η ΔΕΗ στους
αγρότες;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ) : Η ΔΕΗ
επιτελεί κοινωνικό έργο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ (Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και
Κλιματικής Αλλαγής :
Λέτε λοιπόν στη ΔΕΗ, να ακολουθήσει το παράδειγμα του
ιδιώτη. Αυτό δεν λέτε τώρα;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Για ιδιώτες
παραγωγούς; Σας απάντησε ο Υπουργός.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ (Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ) : Με ποιο
νομικό έρισμα θα απαγορεύσετε σε αυτόν που του δίνεται τα φράγματα να πει ότι
εγώ, θα πουλώ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής) : Όταν έρθει η
συμφωνία απόσχισης, προφανώς αυτό θα καταγράφεται και εν πάση περιπτώσει, για
παραγωγούς ενέργειας ψάχνουμε να έρθουν να επενδύσουν, και όχι για νερουλάδες.
Θέλουν να παράγουν ενέργεια.
…..
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ(Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ): Κύριε Πρόεδρε,
θα θέλαμε να μας απαντήσει η Κυβέρνηση πόση είναι η καθαρή αξία των λιγνιτικών
κοιτασμάτων τα οποία δίνονται. Δηλαδή, η αξία συν τα μηχανήματα που θα δοθούν
με όλες τις εγκαταστάσεις, μείον το κόστος μαζί με το τέλος λιγνίτη. Να μας
πουν την καθαρή αξία. Επίσης, εάν στη λογιστική αξία συμπεριλαμβάνεται η άδεια κατασκευής της
ΜΕΛΙΤΗΣ 2. Ακόμη την αξία των ορυχείων που ακόμη δεν έχουν ανοίξει, την αξία
των 2 εκατομμυρίων πελατών, την αξία των υποδομών και με ποια δέσμευση η
κυβέρνηση θα επιβάλλει στον ιδιοκτήτη ότι θα φτιάξει την ΜΕΛΙΤΗ 2, ότι δεν θα
κλείσει τη μονάδα του Αμυνταίου και να φτιάξει μία με φυσικό αέριο για να είναι
πιο φθηνή και πιο συμφέρουσα σε αυτόν.
Δηλαδή, πως θα επιβάλλει την εθνική της στρατηγική με δεδομένο όπως έχει πει ο
ίδιος ο κ. Υπουργός η ΡΑΕ είναι υπεράνω κυβερνήσεων, υπουργών και ακόμη
πρωθυπουργών. Πως θα τα επιβάλλει όλα αυτά; Είναι καλό με νομικά κείμενα να μας
τα διασφαλίσει αυτά. Επίσης, πως θα διασφαλίσει ότι δεν θα πληρώνουν οι αγρότες
το πότισμα των χωραφιών τους.
ΑΡΘΟΥΡΟΣ ΖΕΡΒΟΣ(Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ
Α.Ε.): Κύριε Πρόεδρε, στην κυρία Φούντα
θα ήθελα να πω ότι τα τελευταία 4 χρόνια η ΔΕΗ έχει κάνει 4 δισ. επενδύσεις. Το
πλαίσιο μέσα στο οποίο κινηθήκαμε για την επιλογή των σταθμών ήταν το πλαίσιο
το οποίο τέθηκε από την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) το οποίο έθετε
ορισμένες παραμέτρους. Η πρώτη παράμετρος ήταν της αναλογικότητας, δηλαδή το
παραγωγικό δείγμα να είναι ανάλογο στην μικρή ΔΕΗ και στην εναπομένουσα ΔΕΗ.
Επίσης να υπάρξει μία πρόσβαση στα ορυχεία του λιγνίτη για την επαρκή
τροφοδοσία των μονάδων που θα δοθούν στη μικρή ΔΕΗ. Επίσης η ΠΥΣ όριζε τα
μεγαβάτ πάνω στα οποία θα έπρεπε να δοθούν τόσο στα λιγνιτικά όσο και στα
υδροηλεκτρικά. Επιπλέον, θεωρήσαμε αναγκαίο ότι θα πρέπει να υπάρχουν ακόμη 3
παράμετροι που θα πρέπει να ακολουθηθούν για να γίνει τελική επιλογή. Η πρώτη
είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει η λειτουργική αυτονομία και ανεξαρτησία των
μονάδων της μικρής ΔΕΗ με τις μονάδες της μεγάλης ΔΕΗ. Με αυτό εννοούμε ότι δεν
μπορεί να δοθούν για παράδειγμα δυο
μονάδες από το σταθμό του Αγίου Δημητρίου στη μικρή ΔΕΗ και άλλες τρεις να
μείνουν στη μεγάλη ΔΕΗ. Αυτό δεν μπορούσε εκ των πραγμάτων να γίνει, διότι
έχουμε κοινές υποδομές κλπ.. Άρα, η υπόθεση της λειτουργικής αυτονομίας και
ανεξαρτησίας για εμάς ήταν καθοριστική στις επιλογές.
Εάν θέλουμε να μιλήσουμε δευτερευόντως θα ήθελα να τονίσω ότι υπήρχε και αυτός ο
παράγοντας της γεωγραφικής συνεκτικότητας. Δεν μπορεί να δώσεις μια μονάδα στη
μια άκρη της Ελλάδος και μια μονάδα στην
άλλη. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με το κόστος λειτουργίας και την επίτευξη
κάποιων λειτουργικών συνεργειών. Ο τελευταίος παράγοντας που βάλαμε ήταν ότι θα πρέπει και οι δύο εταιρείες να έχουν
το κίνητρο ότι πρέπει να κάνουν επενδύσεις. Πρώτα απ’ όλα ερχόμαστε στα
λιγνιτικά. Λιγνιτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουμε έναν σταθμό ο οποίος
είναι αυτόνομος και επίσης να έχει και την πρόσβαση στα ορυχεία τα οποία θα
μπορεί να τροφοδοτήσει αυτόνομα. Αυτό εκ των πραγμάτων αποκλείει όλο το
λεκανοπέδιο της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας. Τα 3 ορυχεία που έχουμε
μεταξύ Πτολεμαΐδας και Κοζάνης
τροφοδοτούν όλους τους σταθμούς. Άρα, μέσα από τη ιστορία της λειτουργίας, της
λειτουργικότητας και της αυτόνομης λειτουργίας εξαιρούνται ντεφάκτο αυτά.
Τί μένει; Μένει η Μελίτη, το Αμύνταιο και η Μεγαλόπολη,
εάν βγάλουμε τα προηγούμενα. Η
Μεγαλόπολη όμως έχει ένα άλλο ζήτημα: έχει ότι αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται
και αναμένεται να λειτουργήσει ο σταθμός του φυσικού αερίου μέσα στον ίδιο
χώρο. Άρα και εκεί θα συνυπήρχαν οι δύο εταιρείες μέσα στον ίδιο χώρο και de facto και χωρίς επιλογή σε τελική
ανάλυση, με μονόδρομο δηλαδή, οδηγούμαστε στη Μελίτη και στο Αμύνταιο. Αρχικά
το Αμύνταιο έχει δύο μονάδες, έχει δικό του ορυχείο και η Μελίτη μπορεί να μην
έχει δικό της ορυχείο αλλά έχει άλλα ορυχεία από τα οποία τροφοδοτείται και
χρησιμοποιούνται από τη ΔΕΗ. Συνεπώς αυτές οι μονάδες μπορούσαν να αυτονομηθούν
και αυτό ήταν το βασικό κριτήριο επιλογής των λιγνιτικών μονάδων.
Παραμένει ακόμη ένα στοιχείο που είναι το στοιχείο των
επενδύσεων. Ως γνωστόν η ΔΕΗ έχει προγραμματίσει και βρίσκεται σε εξέλιξη η
κατασκευή της μονάδας Πτολεμαΐδα 5. Για να είμαστε σε μια αναλογικότητα, έπρεπε
να προβλεφθεί και στη «μικρή» ΔΕΗ να κάνει μια επένδυση για να έρθει στα μέτρα
της ΔΕΗ. Τι θέλω να πω; Εάν υπολογίσουμε τα νούμερα θα δούμε πόσα είναι αυτά
που τοποθετούνται αυτή τη στιγμή στη «μικρή» ΔΕΗ που είναι 900 λιγνιτικά MegaWatts (στο εξής MW) και δεν αντιστοιχούν στο 30%.
Για να βγει το ποσοστό του 30% των λιγνιτικών και μάλιστα μετά την απόσυρση της
Πτολεμαΐδας τα επόμενα δύο χρόνια, θα πρέπει να προστεθούν τα MW της Μελίτης 2. Αυτό έρχεται και σε απάντηση του ζητήματος της
«υποχρέωσης». Εγώ θεωρώ ότι δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε κανέναν να επενδύσει
και είναι πάρα πολύ δύσκολο από νομικής άποψης. Σε όρους αγοράς όμως, θα
«υποχρεώσουμε». Αν θέλει να πάρει αυτή τη «μικρή» ΔΕΗ για να έχει πρόσβαση σε
υδροηλεκτρικά και λιγνίτες, δεν θα πάει να μην κάνει τη Μελίτη 2 ούτε τις
επενδύσεις στο Αμύνταιο.
Έχω ακούσει και έχω διαβάσει πολλά αυτές τις ημέρες.
Πρώτον, αυτό που επαναλαμβάνεται συνέχεια, ότι «αυτή είναι η καλή ΔΕΗ και θα
μείνει πίσω η κακή ΔΕΗ», αλλά και ακριβώς το αντίθετο, ότι δίνουμε τα «σαπάκια»
στον επενδυτή για να μην τα πάρει κανείς.
Εδώ τα πράγματα όμως είναι
δεδομένα: έχουμε το Αμύνταιο, έχουμε την Καρδιά, έχουμε και τον Άγιο Δημήτριο.
Και τα τρία συγκροτήματα, δεν μπορούν να επιζήσουν εάν δεν κάνουν επενδύσεις
αποθείωσης, με το νομικό καθεστώς που θα ισχύει από το 2016. Λέμε λοιπόν ότι
εμείς ως ΔΕΗ που θα κάνουμε τις επενδύσεις αποθείωσης, δεν θα τις κάνουμε σε
αυτές τις τρεις μονάδες για πολλούς και διαφόρους λόγους που μπορούμε να
εξηγήσουμε αν θέλετε. Θα πρέπει να δοθεί και η δυνατότητα στη μικρή ΔΕΗ, αν
θέλει να κρατήσει τη μονάδα Αμυνταίου, να προβεί στις επενδύσεις αποθείωσης που
χρειάζονται.
Δεν είναι δεδομένο σε αμφότερους λοιπόν το ζήτημα και εδώ
υπεισέρχεται και η αναλογικότητα. Αποδέχομαι ότι δίνουμε την καλύτερη και πιο
σύγχρονη μονάδα που είναι η Μελίτη αφού δεν είχαμε εναλλακτικές επιλογές, αλλά
οι μονάδες του Αμυνταίου με δεδομένο το πάρα πολύ θείο του λιγνίτη που
περιέχουν, είναι αναλογικά οι χειρότερες. Άρα είναι αναλογικά με τις μονάδες
και φερειπείν, θα κάνουμε επενδύσεις στον Άγιο; Θα το κρατήσουμε, εάν δεν
κάνουμε θα τελειώσει και ο Άγιος. Πάμε τώρα στα υδροηλεκτρικά: εδώ πάμε στα 900MW που αντιστοιχεί ακριβώς στο 30% και το βασικό κριτήριο είναι να
βρίσκονται στον ίδιο ποταμό. Έχουμε μονάδες που είναι η μια πίσω από την άλλη
και δεν μπορεί να δοθεί η μια και όχι η άλλη. Μεγάλα συγκροτήματα που ξεπερνούν
τα 900MW –και εννοώ το συγκρότημα του
Αλιάκμονα και του Αχελώου- δεν μπορούσαν να μπουν στη «μικρή» ΔΕΗ, διότι τότε
θα δίναμε πάνω από τα 900MW που είχαν προδιαγραφεί.
Εάν βγάλουμε λοιπόν τα δύο αυτά συγκροτήματα, μένουν τα
δύο δευτερεύοντα αν θέλετε συγκροτήματα που διαθέτουμε και που είναι ο Αώος και
ο Νέστος, όπου στον μεν Νέστο έχουμε μια εγκατεστημένη ισχύ της τάξης των 500MW και στο δε Αώο μια ισχύ της τάξης των 210MW. Εδώ λοιπόν μένει ένα υπόλοιπο για να συμπληρωθεί το όριο των 900MW, το οποίο θα επιλεγεί ανάμεσα στην Πλαστήρα και στην Πέλλα. Βάζοντας και
πάλι τον Πλαστήρα θα πηγαίναμε σε παραπάνω MW, αλλά βασικός λόγος που δεν επελέγη είναι ότι υπάρχει η λίμνη Πλαστήρα
που έχει πάρα πολλούς περιορισμούς – υδρεύσεις, αδρεύσεις κλπ – και εκ των
πραγμάτων πάλι οδηγηθήκαμε σε μονόδρομο που σας είπα και προηγουμένως. Εκεί
λοιπόν ήταν η τελική επιλογή όσον αφορά τα υδροηλεκτρικά.
Όσον αφορά τέλος τα φυσικά αέρια, πάλι δεν είμαστε στο
30% όπως γνωρίζετε. Η αρχική επιλογή να δοθούν 500MW και όχι 800 ή 900MW που βγαίνει το 30% το δικό
μας, με την έννοια ότι φυσικά αέρια υπάρχουν κι άλλα και το βασικό μέλημα ήταν
η πρόσβαση στα υδροηλεκτρικά και στα λιγνιτικά. Η επιλογή στο φυσικό αέριο
είναι η χειρότερη μονάδα που έχει η ΔΕΗ και πρέπει να το πούμε κι αυτό. Είπαμε
για την καλύτερη της Μελίτης, η χειρότερη λοιπόν είναι η Κομοτηνή. Για
διάφορους λόγους, όπως το ότι είναι απομονωμένη, έχει κόστη μεταφοράς κλπ,
είναι η λιγότερο χρησιμοποιούμενη μονάδα της ΔΕΗ αυτή τη στιγμή. Ίσως ένας
άλλος να μπορούσε να την χρησιμοποιήσει και με καλύτερο τρόπο, για μας
προτεραιότητα έχει αυτή τη στιγμή το Αλιβέρι που είναι η πιο σύγχρονη μονάδα
της χώρας και με τον καλύτερο ρυθμό απόδοσης όσον αφορά το φυσικό αέριο και οι
δύο μονάδες που έχουμε στο Λαύριο. Η χειρότερη ήταν η Κομοτηνή.
Αυτό ήταν το σκεπτικό και η
λογική πάνω στην οποία έγιναν οι επιλογές των μονάδων. Κατά την άποψή μου, είναι ένα μοιρασμένο κομμάτι ανάμεσα
σε καλές και μέτριες μονάδες, το οποίο, περίπου, αντιστοιχεί - γιατί δεν θα
μπορούσε ποτέ να αντιστοιχεί ακριβώς - στο κομμάτι της εναπομείνασας Δ.Ε.Η.,
αλλά δεν είναι ότι η μία έχει τις καλές μονάδες και η άλλη τις κακές.
Επίσης, στα υδροηλεκτρικά υπάρχει το κομμάτι της αλληλοταμίευσης
και εκεί έπρεπε να πάει η μία από τη μια μεριά και η άλλη από την άλλη. Στον
Νέστο έχουμε και άντληση-ταμίευση, στο Θησαυρό, ενώ έχουμε και στη Σφηκιά, από
την άλλη μεριά, που μένει στην υπάρχουσα Δ.Ε.Η..
Το Γραφείο Τύπου