10.5.17

3η Επιστολή για τους δασικούς χάρτες

3η ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΠΡΩΗΝ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ Π.Γ. ΤΗΣ ΛΑ.Ε.
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ
 ΑΝ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ κ. ΣΩΚΡΑΤΗ ΦΑΜΕΛΛΟ
  • ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ κ. ΓΙΩΡΓΟ ΣΤΑΘΑΚΗ
  • ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ κ. ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

Για τους δασικούς χάρτες

Κύριοι Υπουργοί,
Είμαι αναγκασμένος να σας στείλω  και  τρίτη επιστολή διότι ο ν. 4467/13-4-2017 (τροποποιήσεις της δασικής νομοθεσίας) αλλά και οι επόμενες διευκρινίσεις  και  εγκύκλιοι , παρά τις διακηρύξεις σας δεν επιλύουν τα προβλήματα.
Ουσιαστικά και με τις  τελευταίες βελτιωτικές αλλαγές  που έγιναν και τις  μειώσεις «στο αντάλλαγμα χρήσης»  επιβεβαιώνετε την εκτίμηση , ότι η ανάρτηση των δασικών χαρτών έγινε μόνο για καθαρά εισπρακτικούς λόγους και όχι για να γίνει το Δασολόγιο και το Εθνικό Κτηματολόγιο, τα οποία με ευθύνη όλων των μέχρι τώρα προηγούμενων κυβερνήσεων δεν έχουν γίνει.
Για τους  λόγους  αυτούς λοιπόν απευθυνόμαστε για μια ακόμη φορά, με την παρούσα επιστολή και σας τονίζουμε ότι είναι ανάγκη επιτέλους να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που που έχουν προκύψει.
Συγκεκριμένα πρέπει :

1) Να καταργηθεί το τέλος υποβολής αντιρρήσεων. Είναι αδιανόητο να πληρώνουν οι πολίτες για να κάνουν ένσταση, ακόμη και σε περίπτωση που δεν είναι δικό τους το λάθος.
2) Να ρυθμιστεί επιτέλους το θέμα με τα χιλιάδες προσωρινά παραχωρητήρια (έχουν εκχερσωθεί νόμιμα) και να μετατραπούν σε οριστικά ,διότι σύμφωνα με το Ν. 4280/2014 έληξε η προθεσμία τον Αύγουστο του 2016. Απαιτείται λοιπόν άμεσα να δοθεί νέα παράταση και να απεμπλακούν οι κατέχοντες προσωρινά τα συγκεκριμένα κτήματα από τις διαδικασίες των Δασικών χαρτών.
3) Δασωμένοι αγροί. Να δίνεται το δικαίωμα στους ιδιοκτήτες που διαθέτουν τίτλους οι οποίοι λόγω μετανάστευσης ή λόγω του εμφυλίου έφυγαν από τα χωριά τους και τα εγκατέλειψαν, εφ’ όσον το επιθυμούν να μπορούν να τα καλλιεργήσουν. Είναι γνωστό ότι δυστυχώς το 99% αυτών χαρακτηρίζονται πλέον ως δάση και όχι ως δασικές εκτάσεις. Η τροποποίηση που κάνατε να τα αναγνωρίσουν σαν ιδιωτικά δάση δεν έχει κανένα νόημα. Πρέπει συνεπώς οι δασωμένοι αγροί να αποδοθούν στη αγροτική καλλιέργεια.
4) Η μείωση της τιμής εξαγοράς από το 1/3 στο 1/4 της αντικειμενικής αποτελεί εμπαιγμό των πολιτών διότι παραμένει αρκετά  υψηλό (300-500) ευρώ το στρέμμα . Θα πρέπει να είναι εντελώς συμβολικό το τίμημα, π.χ. 10 €/στρέμμα.
5) Όσον αφορά την έγκριση επέμβασης ή καλύτερα τη συνέχιση της καλλιέργειας σε δάση που εκχερσώθηκαν μετά το 1975 (εφαρμογή του Συντάγματος) μέχρι το 2017, το αντάλλαγμα χρήσης παρά τη μείωση εξακολουθεί και  παραμένει αρκετά υψηλό, 266 ευρώ το στρέμμα και πρέπει να μειωθεί άμεσα περίπου στα 10-20 ευρώ ανά στρέμμα και να διαβαθμιστεί ανάλογα με τη ζώνη (ορεινή-ημιορεινή, πεδινή). Επίσης η δαπάνη αναδάσωσης δεν έχει κανένα νόημα. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα.
6) Για τις εκτάσεις που αναφέρονται στον χάρτη ως ΔΑ (Δασικά Αγροτικά), δηλαδή αυτές που το 1945 ήταν δασικής μορφής και σήμερα είναι αγροτικές, θα πρέπει να μην υποχρεούνται οι ιδιοκτήτες τους να υποβάλλουν αντιρρήσεις για να αποκτήσουν νόμιμα τη γεωργική χρήση. Θα πρέπει να κληθούν να υποβάλλουν μια απλή αίτηση και με ένα εντελώς συμβολικό τίμημα, π.χ. 10 €/στρέμμα να αποκτούν την αγροτική χρήση. Φυσικά με τη δέσμευση ότι οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν να αλλάξουν χρήση και θα παραμείνουν μόνιμα αγροτικές (δενδρώδεις καλλιέργειες) ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα στο περιβαλλοντικό ισοζύγιο της φύσης.
Τονίζουμε για μια ακόμη φορά ότι είναι διαφορετικό πράγμα ο καταπατητής που πουλάει φιλέτα παραλιακά για να πλουτίσει και άλλο πράγμα αυτός που εκχερσώνει να βάλει ένα αμπελάκι ή ελιές για να ταΐσει την οικογένεια του στις σκληρές εποχές 1945, 1960, 1970.
Αν η κυβέρνηση δεν δεχθεί την πρόταση που καταθέτουμε, θα επωμιστεί όλες τις ευθύνες, διότι οι γεωργικές εκτάσεις αυτές θα απενταχθούν από το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ, με συνέπεια οι ιδιοκτήτες τους να μην παίρνουν από δω και στο εξής τις επιδοτήσεις που έπαιρναν για τις αγροτικές τους καλλιέργειας και επιπλέον υπάρχει μέγας κίνδυνος να ζητηθεί από την Ε.Ε. η επιστροφή των επιδοτήσεων και των προηγούμενων ετών.
7) Για τα χορτολίβαδα θα πρέπει να καταργηθεί ο νόμος 4280/2014, με τον οποίο τα χορτολίβαδα υπάχθηκαν στις δασικές υπηρεσίες, άρα ίσχυσε το κριτήριο της κυριότητας του δημοσίου, (ενώ το κριτήριο κυριότητας του Δημοσίου ισχύει μόνο για τα δάση), ώστε να αποδοθούν στους ιδιοκτήτες τους, με τη δέσμευση της αγροτικής χρήσης. Ο Ν. 4280/2014 έχει δημιουργήσει προβλήματα σε όλη τη χώρα και τεράστια προβλήματα στη Μάνη, στα Επτάνησα, στις Κυκλάδες, στην Κρήτη και σε ένα τμήμα της Εύβοιας, όπου δεν ισχύει το κριτήριο κυριότητας του δημοσίου μετά την δημιουργία του Ελληνικού κράτους το 1828. Το ότι εξαίρεσε  ο νόμος μόνο τις πεδινές  χορτολιβαδικές εκτάσεις είναι ανεπαρκές. Επιβάλλεται να εξαιρεθούν και οι ορεινές χορτολιβαδικές εκτάσεις.
8)Οι  περιπτώσεις των γεωτεμαχίων που είναι  στον αναδασμό πρέπει  να  εξαιρεθούν και  οι  δικαιούχοι να  υποβάλουν   ατελώς αντιρρήσεις.
Κύριοι Υπουργοί, αν δεν προχωρήσετε σε αυτές τις αλλαγές, δεν πρόκειται να επιλυθούν τα προβλήματα. Οι πολίτες δεν αντέχουν  να  πληρώσουν ένα ακόμη  χαράτσι και  μάλιστα  άδικο  και  παράλογο για την αγροτική  τους  περιουσία. Οι μνημονιακές   πολιτικές   και οι  δικές   σας και  των  προηγούμενων Ν.Δ. και  ΠΑΣΟΚ τους  έχουν εξαθλιώσει. Είναι επιτακτική ανάγκη και τα δάση να προστατεύουν πραγματικά και οι αγροτικές ιδιοκτησίες να νομιμοποιηθούν. Και φυσικά ο Γεωτεχνικός να ασχολείται με το πραγματικό του αντικείμενο που είναι η γεωργία, η κτηνοτροφία, η δασοπονία και η αλιεία.
Καλαμάτα 10 Μαΐου  2017


Θανάσης Πετράκος

Μετάφραση