6.5.19

ΥΓΕΙΑ


ΥΓΕΙΑ

Πολιτικά αιτήματα για την υγεία στην περιφέρεια
1)      Καμιά μείωση νοσοκομειακών κλινών (ακόμη περισσότερο καμιά μείωση ή υποβάθμιση νοσοκομειακών μονάδων) ιδιαίτερα στην περίοδο της κρίσης που διερχόμαστε. Εξαιρείται η περίπτωση του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Τρίπολης του οποίου οι ασθενείς πρέπει να μεταφερθούν στη νέα ψυχιατρική πτέρυγα του Παναρκαδικού.
2)      Ολοκλήρωση του υγειονομικού χάρτη της χώρας με πλήρη κάλυψη του πληθυσμού στα όρια της περιφέρειας σε όλα τα επίπεδα (πρόληψη και πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη), και με κριτήρια γεωγραφικά (αποστάσεις και οδικό δίκτυο), κοινωνικά (ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, μετανάστες, πρόσφυγες, άστεγοι, ρομά) και δημογραφικά (παιδιά και υπερήλικες).
3)      Άμεση αντιστοίχιση υγειονομικών περιφερειών προς τις διοικητικές (ειδικότερα κατάτμηση της δικής μας 6ης υγειονομικής περιφέρειας που έχει παραλύσει αφού καλύπτει Πελοπόννησο, Δυτική Στερεά, Ήπειρο και Ιόνια Νησιά).

Γενικότερα για την υγεία

Το Πρόγραμμα Σταθερότητας που υπέβαλε η χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προβλέπει μείωση δαπανών του κοινωνικού προϋπολογισμού. Για την υγεία θα μειωθούν τα κονδύλια από 5,2% του ΑΕΠ το 2017 σε 4,7% το 2022, για την παιδεία από 3,9% του ΑΕΠ σε 3,5% και για κοινωνική προστασία από 19,4% του ΑΕΠ σε 17,4%.
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ
·      Υποχρηματοδότηση από κεντρική Κυβέρνηση και σημαντικά χρέη του ΕΟΠΥΥ στα νοσοκομεία (της τάξης αρκετών εκατομμυρίων ευρώ ανά νοσοκομείο).
·      Σοβαρή υποστελέχωση σε νοσηλευτικό προσωπικό και σε μόνιμο ιατρικό προσωπικό, λόγω αθρόων συνταξιοδοτήσεων, καθυστερήσεων στον προγραμματισμό και περάτωση των προσλήψεων και μαζική μετανάστευση των νέων γιατρών – ειδικευμένων και ειδικευόμενων σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
·      Μεγάλη αύξηση των μορφών προσωρινής εργασίας (έως και 30% του συνόλου του ιατρικού προσωπικού) υπό την μορφή επικουρικών γιατρών 2ετούς ή 3ετούς σύμβασης.
·      Παντελής έλλειψη γραμματειακής υποστήριξης.
·      Παραμένει η σημαντική έλλειψη κλινών Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) και Μονάδων Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ), με αποτέλεσμα την απώλεια ζωών κυρίως στην επαρχία και ταλαιπωρία ασθενών και των οικογενειών τους με την μεταφορά τους όπου και αν υπάρχει διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ.
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ
Θεσμός οικογενειακού γιατρού (ΤΟΜΥ)
Πλήρης αποτυχία της εφαρμογής του θεσμού. Είχε σχεδιασθεί διεπιστημονική ομάδα υγείας με οικογενειακό παθολόγο και παιδίατρο, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και επισκέπτες υγείας. Το χαμηλό ιατρικό μισθολόγιο (από πόρους ΕΣΠΑ) και η προσωρινή σχέση εργασίας (3ετείς συμβάσεις) απέτρεψε το ενδιαφέρον για πλήρωση των ιατρικών θέσεων. Οι αποσπάσεις από άλλες δομές υγείας (αστικά και περιφερειακά Κέντρα Υγείας) συνάντησαν καθολική άρνηση. Μελανό σημείο των ΤΟΜΥ η καθιέρωση της υποχρεωτικής εξέτασης (με απαίτηση των δανειστών μας) από οικογενειακό γιατρό ως προαπαιτούμενο για παραπομπή σε ειδικευμένο γιατρό του ΕΟΠΥΥ ή του νοσοκομείου.
Αστικά Κέντρα Υγείας
Αναφερόμαστε κυρίως στα πρώην ιατρεία του ΙΚΑ αλλά και ιατρεία των επιμέρους ταμείων που έχουν γίνει πλέον ιατρεία του ΕΟΠΥΥ. Για να καλύψουν τις ανάγκες πρόληψης και πρωτοβάθμιας περίθαλψης δεν πρέπει να παραμείνουν απλά στην συνταγογράφηση.
·      Να στελεχωθούν με γιατρούς όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων.
·      Να καλύπτουν πλήρες 12ωρο εργασίας (πρωί και απόγευμα).
·      Να ολοκληρωθούν οι υποδομές των εργαστηρίων τους (μικροβιολογικά, ακτινολογικά),για να μη απευθύνονται οι ασθενείς στον ιδιωτικό τομέα ή στα νοσοκομεία.
Κέντρα Υγείας περιφερειακού τύπου και Αγροτικά Ιατρεία
·      Επαρκής στελέχωση ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού.
·      Υποδομές με εργαστήρια (όπως και τα αστικά Κέντρα Υγείας).
·      Αποτροπή των συνεχών αποσπάσεων για κάλυψη ελλείψεων προσωπικού νοσοκομείων και ΤΟΜΥ.

Μετάφραση