21.12.20

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΣΥΠ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ Τ.Α. ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ

 

         ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΣΥΠ 

ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ Τ.Α. ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ   

21/12/2020

Η νομοθέτηση για τη  σύσταση Αναπτυξιακών Οργανισμών Τ.Α  είναι άρθρο  του  νόμου 4674/2020  "Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας υπουργείου εσωτερικών και άλλες διατάξεις" ο  οποίος ψηφίστηκε από ΝΔ και ΚΙΝΑΛ στις 5/3 και έγινε ΦΕΚ στις 11/3 , με την έναρξη των μέτρων για τον κορονοϊό.

Στον συγκεκριμένο Νόμο   υπάρχουν σημαντικά άρθρα που δείχνουν τη στρατηγική αντίληψη της κυβέρνησης της νεοφιλελεύθερης κατεύθυνσης στην ΤΑ. Ο νόμος αυτός καταργεί, αναστέλλει, ακυρώνει, και τροποποιεί πλήθος διατάξεων του «Καλλικράτη», του «Κλεισθένη», ακόμη και του «Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», που αποτελούσαν σε ένα βαθμό , κάποιες, ελάχιστες, δικλείδες ασφαλείας για την προστασία των ΟΤΑ.

Με το  νόμο αυτό  συνεχίζονται οι προγραμματικές συμβάσεις, οι απευθείας αναθέσεις, οι ιδιωτικοποιήσεις, οι εκχωρήσεις αρμοδιοτήτων και επιχειρείται να περάσουν μέσα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, σημαντικά κομμάτια αρμοδιοτήτων και υποδομών στους ιδιώτες όπως π.χ. οι πολιτικές κοινωνικής συνοχής, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, η διαχείριση απορριμμάτων, οι ΑΠΕ, το μεταφορικό έργο, ο τουρισμός, οι ιαματικές πηγές, οι  αλλαγές στις χρήσεις γης κ.ά. μέσω  της δυνατότητας για τη δημιουργία Αναπτυξιακών Οργανισμών Τ.Α. και μια σειρά από δυσμενείς διατάξεις για τους εργαζόμενους στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Χαρακτηριστικά είναι τα   άρθρα :  ( 2 ) "Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης" , (3) "Ανάθεση σύναψης, εποπτείας και επίβλεψης δημοσίων μελετών και έργων από ΟΤΑ που δεν διαθέτουν",  (4) " Υποστήριξη Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης των ΟΤΑ" , (7) " Εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων ΟΤΑ" 

Παρουσιάστηκαν από την ΝΔ ως δήθεν σημαντικοί δημόσιοι οργανισμοί που βοηθούν να ξεπεραστούν οι ανεπάρκειες και αδυναμίες των μικρομεσαίων δήμων.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για ΑΕ που αποκόπτονται από τη λειτουργία των δήμων και των Περιφερειών .

Ειδικά όμως για τη σύσταση Αναπτυξιακών Οργανισμών Τ.Α μπορούμε χωρίς υπερβολή να τους χαρακτηρίσουμε  ως  Αντιαναπτυξιακούς – «Αναπτυξιακούς»  σε ρόλο… ΟΤΑ.

 

Στην αιτιολογική έκθεση, αναφέρεται  ότι είναι «επιβεβλημένη η μετεξέλιξη» των υπαρχουσών ανώνυμων αναπτυξιακών εταιρειών των ΟΤΑ για την αποτελεσματικότερη διαχείριση και εκτέλεση «αναπτυξιακών» προγραμμάτων των ΟΤΑ και έχει ως έργο την «επιστημονική, συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη», προκειμένου να αξιοποιηθούν «αναπτυξιακά, επενδυτικά και ειδικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από εθνικούς ή Ευρωπαϊκούς πόρους.

Αναβαθμίζεται έτσι ο θεσμός των Αναπτυξιακών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα είναι Ανώνυμες Εταιρίες και πρακτικά  θα αντικαταστήσουν  τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων.

 Με προφάσεις δηλαδή την μη τεχνική επάρκεια και την υποστελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών συστήνονται Ανώνυμες Εταιρείες που θα αναλάβουν την σύναψη, εποπτεία και επίβλεψη δημοσίων μελετών και έργων από ΟΤΑ και την τεχνική και διοικητική υποστήριξη για θέματα που άπτονται αρμοδιοτήτων τεχνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών δόμησης. Και μάλιστα σύμφωνα με το άρθρο 9, αναγορεύει αυτές τις Ανώνυμες εταιρίες σε «ισότιμους» φορείς της Τ.Α. που θα μπορούν να ασκούν αρμοδιότητες των ΟΤΑ και υπηρεσίες προς τους πολίτες.

Στήνεται με τον τρόπο αυτό ένας παράλληλος μηχανισμός λειτουργίας της Τ.Α. με τεράστιο λειτουργικό κόστος (λειτουργικά έξοδα, αμοιβές εκτελεστικών οργάνων Διοίκησης, κόστος προσλήψεις προσωπικού τακτικού και έκτακτου ).

Ταυτόχρονα δίδεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ, με προγραμματική σύμβαση να αναθέτουν την διοικητική και τεχνική υποστήριξη για θέματα που αφορούν τις τεχνικές υπηρεσίες και η αρμοδιότητα έκδοσης της τελικής διοικητικής πράξης να  ασκείται από τον Προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας και σε περίπτωση έλλειψης Προϊστάμενου για οποιονδήποτε λόγο, από τον Δήμαρχο, πράγμα απαράδεκτο , γιατί γνωρίζαμε μέχρι τώρα ότι για παράδειγμα οικοδομικές άδειες ή έγκριση μελέτης κ.α. δεν μπορεί να υπογράφει ο δήμαρχος και λόγω των δεσμεύσεων που προκύπτουν από τα επαγγελματικά δικαιώματα. Επιπλέον, η «παράκαμψη» των Τεχνικών Υπηρεσιών και των υπηρεσιών δόμησης των ΟΤΑ στοχεύει στην παράκαμψη και της νομιμότητας στη δόμηση, στο περιβάλλον και στη πολιτιστική κληρονομιά του τόπου, στο όνομα της «επιτάχυνσης» των διαδικασιών αδειοδοτήσεων και των επενδύσεων.

Ειδικά δε η παράγραφος 9 του άρθρου 12, σύμφωνα με την οποία , δεν απαιτείται η έκδοση άδειας Δόμησης, από τις αρμόδιες αρχές, κατά παρέκκλιση των πολεοδομικών διατάξεων για τεχνικά έργα και εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν την ύδρευση, κατασκευή και λειτουργία των χώρων υγειονομικής ταφής των απορριμμάτων (Χ.Υ.Τ.Α) και των σταθμών μεταφόρτωσης Απορριμμάτων , είναι ανεπίτρεπτη.

Η ανάθεση διαδικασιών και αρμοδιοτήτων στις υπό ίδρυση Αναπτυξιακές Εταιρίες ΟΤΑ, αποτελούν καθαρή μορφή  ιδιωτικοποίησης των λειτουργιών των ΟΤΑ. Τα απολύτως υπαρκτά προβλήματα υποστελέχωσης των ΟΤΑ Α' και Β' Βαθμού μπορούν να επιλυθούν μόνο με προσλήψεις προσωπικού με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας και όχι με ανάθεση των αρμοδιοτήτων τους σε Α.Ε. οι οποίες λειτουργούν με διαφορετικά κριτήρια.

 

Αντί να ενισχύονται οι δήμοι και οι Περιφέρειες  με τα θεσμοθετημένα κονδύλια να στελεχώνονται με το αναγκαίο κατάλληλο προσωπικό ώστε στοιχειωδώς να μπορούν να ανταποκριθούν, , στο όνομα του ρεαλισμού (αποδοχής μιας διαρκούς μνημονιακής κατάστασης) και της αποτελεσματικότητας προωθούν τις "αναπτυξιακές" .Στην ουσία είναι ένα ακόμη βήμα ιδιωτικοποίησης και μεγαλύτερης εμπλοκής μεγάλων συμφερόντων σωστή σφαίρα των δημόσιων αγαθών μέσω Τ.Α., απαξίωσης των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων  και περαιτέρω αποξένωση των πολιτών.

Σχετίζεται με την κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Τ.Α και που έχουν αποδεχτεί Περιφερειάρχες και Δήμαρχοι μέσω των συνεδρίων ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ για μετατροπή της Αυτοδιοίκησης σε Περιφερειακή και Τοπική Διακυβέρνηση. Συνεπώς  χρειάζονται ευέλικτα και αποτελεσματικά εργαλεία με την μεγαλύτερη δυνατή μόχλευση (δηλ. εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων).

.Όμως η πραγματικότητα δείχνει  ότι    δεκάδες  “Αναπτυξιακές” διασπάθισαν δημόσιο χρήμα και στη συνέχεια τέθηκαν σε καθεστώς  εκκαθάρισης φορτώνοντας τους δήμους και τις Περιφέρειες με χρέη. Θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο για όλους τους πολίτες να δημοσιευτούν τα στοιχεία που έχει το υπουργείο Εσωτερικών για το πόσες Αναπτυξιακές χρεοκόπησαν, και ποια ήταν τα χρέη άφησαν. 

Ειδικά στη Πελοπόννησο ως Περιφερειακοί Σύμβουλοι δεν έχουμε και  δεν έχετε όμως καμία δικαιολογία να ψηφίσετε υπέρ  της σύστασης «ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ Τ.Α. ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ»    και για πολύ συγκεκριμένους λόγους .Μόλις πρόσφατα είχαμε   τα πολύ αρνητικά παραδείγματα διασπάθισης δημοσίου χρήματος,  αδιαφάνειας, διαπλοκής , σκανδάλων    κλπ  στην  «Πελοπόννησος Α.Ε .» και στην «Αναπτυξιακή Αργολίδας ΑΕ» .

 Όποιος στην ανάλυση του θεωρεί ότι αυτά συνέβησαν επειδή  γεννήθηκαν ως  κακοί άνθρωποι οι  προηγούμενοι  διαχειριστές, πχ ο προηγούμενος Περιφερειάρχης  κ.α . διαχειριστές  επιτρέψτε μου να πω ότι  αυτή είναι μια πολύ επιφανειακή και απολίτικη  ανάλυση.  Ξεχνά ή μάλλον κάνει πως ξεχνά ότι  οι νόμοι , οι θεσμοί αλλά και η απουσία θεσμών και δικλίδων ασφαλείας , η απουσία λαϊκού και κοινωνικού έλεγχου  και πάνω απ όλα το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα και οι αξίες του κέρδους που είναι κινητήρια δύναμη του είναι αυτοί που  γενούν αυτά τα φαινόμενα . Συνεπώς  και όποιος από την Αριστερά ξεχνάει στη πράξη και όχι στα λόγια είτε «το κράτος και Επανάσταση» του Λένιν αλλά και τις αναλύσεις  της   Λουξεμπουργκ   του Τσε και του  Φιντέλ  για τη δημοκρατία  την λαϊκή συμμετοχή  και τη διαρκή επανάσταση θα οδηγηθεί   σε φαινόμενα διαφθοράς και σκανδάλων . Να γιατί η Κούβα στο στόμα του Λύκου είναι φωτεινό παράδειγμα .

 

Μετάφραση