«Ο αγωγός, η μεγαλύτερη επένδυση της δεκαετίας!»
Τα πολλαπλά οφέλη από την υλοποίηση του ελληνο-ρωσικού σχεδίου, σύμφωνα με το οποίο θα επεκταθεί στο ελληνικό έδαφος ο αγωγός φυσικού αερίου που διέρχεται από την Τουρκία, ανέλυσε μιλώντας στο «Κόκκινο» και τον Διονύση Ελευθεράτο ο Θανάσης Πετράκος, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και πολύ καλός γνώστης ενεργειακών θεμάτων.
«Είναι η μεγαλύτερη ενεργειακή αλλά και επενδυτική συμφωνία της τελευταίας δεκαετίας, όσο κι αν ενοχλούνται ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι και συστημικά μέσα ενημέρωσης» είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και πρόσθεσε:
«Όταν κάναμε το πρώτο ταξίδι στη Μόσχα, με τον αρμόδιο υπουργό Π. Λαφαζάνη, ακούγαμε ειρωνείες. Τώρα που η συμφωνία υπογράφηκε, είναι 10η είδηση στα κανάλια και τα sites!... Αυτό δείχνει αμηχανία. Η ίδια η συμφωνία, βεβαίως, δείχνει την αποφασιστικότητα της ελληνικής κυβέρνησης και του πρωθυπουργού».
Ο κ. Πετράκος στάθηκε σε τρεις βασικές παραμέτρους: Τους οικονομικούς όρους υλοποίησης του σχεδίου, τη δυνατότητα παροχής φθηνότερου φυσικού αερίου στην ελληνική κοινωνία, την αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.
Μιλώντας για την πρώτη παράμετρο, ο κ. Πετράκος επεσήμανε ότι η χώρα θα συμμετέχει ως ισότιμος εταίρος σε αυτή τη σύμπραξη. Σημείωσε, χαρακτηριστικά:
«Δημιουργείται δημόσια επιχείρηση που θα κατέχει το 50%. Χωρίς να βάλουμε ευρώ, θα διαχειριζόμαστε τα 47 δισεκατομμύρια κυβικών μέτρων φυσικού αερίου που θα διέρχονται. Η χρηματοδότηση για την κατασκευή είναι εξασφαλισμένη 100%. Θα δημιουργηθούν 20.000 θέσεις εργασίας. Θα εξασφαλιστεί φθηνό φυσικό αέριο, κάτι που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις και θα ανακουφίσει φτωχά νοικοκυριά. Ξέρετε πολύ καλά ότι στην Ελλάδα το φυσικό αέριο είναι πανάκριβο, λόγω των μεσαζόντων. Αυτό θα πάψει».
Ερωτηθείς για το ποσό που προβλέπεται να λάβει η χώρα «έναντι προσδοκώμενων κερδών», το προσδιόρισε στα τρία δισεκατομμύρια ευρώ. «Θα αποφασιστεί στις επόμενες ημέρες, αλλά κάπου εκεί θεωρώ ότι θα είναι», είπε.
Ο κ. Πετράκος επεσήμανε ότι δεν νοείται καν σύγκριση με τους όρους, υπό τους οποίους η προηγούμενη κυβέρνηση σχεδίαζε «συμμετοχή» στον αγωγό ΤΑΡ, καθώς, όπως είπε, ούτε τέλη διέλευσης θα εισέπραττε η χώρα. «Τώρα είμαστε 50-50%, με τον ΤΑΡ προβλεπόταν 100 – 0», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ανέφερε πως, όσο κι αν οι αντίπαλοι της κυβέρνησης μέμφονται τον ΣΥΡΙΖΑ ότι «εχθρεύεται την επιχειρηματικότητα», με το παρόν σχέδιο υποβοηθείται η επιχειρηματικότητα - και μάλιστα διπλά. Πρώτον, επειδή θα εξασφαλιστεί φθηνότερη ενέργεια και, δεύτερον, διότι ιδιωτικές επιχειρήσεις θα έχουν δυνατότητα συμμετοχής στο έργο της κατασκευής.
«Με το σχέδιο του ΤΑΡ δεν θα μπορούσαν, διότι θα έπρεπε να προκαταβάλουν τον ΦΠΑ» πρόσθεσε.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι είναι απόρροια «λογικής του παραλόγου» η κριτική που εστιάζεται στην ιδέα ότι η χώρα θα ζημιωθεί, εάν «εκνευρίσει τους παραδοσιακούς της συμμάχους». Αντιθέτως, πρόσθεσε, αναβαθμίζεται η διεθνής θέση της χώρας.
Διερωτήθηκε ρητορικά γιατί «είναι καλό να έχει η Γερμανία προνομιακές ενεργειακές σχέσεις με τη Ρωσία» και να τροφοδοτεί μέρος της Ευρώπης, μέσω του βόρειου αγωγού, και ταυτόχρονα να θεωρείται «κακή» εξέλιξη η παροχή φυσικού αερίου σε χώρες Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης, μέσω της ελληνο- ρωσικής συνεργασίας. «Εδώ η λογική σηκώνει τα χέρια ψηλά», ανέφερε.
Ο κ. Πετράκος ρωτήθηκε σχετικά με μια άλλη κριτική, που ασκείται: Ότι θα ήταν παρακινδυνευμένο να εναποτεθεί η ενεργειακή τροφοδοσία της Ελλάδας σε έναν αγωγό, που διέρχεται από την Τουρκία, καθώς η Άγκυρα θα έχει τη δυνατότητα να «κλείσει τη στρόφιγγα», σε περίπτωση κάποιας κρίσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Απάντησε πως, εάν τυχόν η Άγκυρα έκανε κάτι τέτοιο, θα διακινδύνευε να προκαλέσει την εχθρότητα πολλών χωρών, στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη, που θα τροφοδοτούνται από τον ίδιο αγωγό.
Σύμφωνα με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, μια ταύτιση συμφερόντων Ελλάδας και Τουρκίας, μέσω του αγωγού, μπορεί να αποδειχθεί παράγοντας εξομάλυνσης των σχέσεων των δυο χωρών.
«Όταν κάναμε το πρώτο ταξίδι στη Μόσχα, με τον αρμόδιο υπουργό Π. Λαφαζάνη, ακούγαμε ειρωνείες. Τώρα που η συμφωνία υπογράφηκε, είναι 10η είδηση στα κανάλια και τα sites!... Αυτό δείχνει αμηχανία. Η ίδια η συμφωνία, βεβαίως, δείχνει την αποφασιστικότητα της ελληνικής κυβέρνησης και του πρωθυπουργού».
Ο κ. Πετράκος στάθηκε σε τρεις βασικές παραμέτρους: Τους οικονομικούς όρους υλοποίησης του σχεδίου, τη δυνατότητα παροχής φθηνότερου φυσικού αερίου στην ελληνική κοινωνία, την αναβάθμιση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.
Μιλώντας για την πρώτη παράμετρο, ο κ. Πετράκος επεσήμανε ότι η χώρα θα συμμετέχει ως ισότιμος εταίρος σε αυτή τη σύμπραξη. Σημείωσε, χαρακτηριστικά:
«Δημιουργείται δημόσια επιχείρηση που θα κατέχει το 50%. Χωρίς να βάλουμε ευρώ, θα διαχειριζόμαστε τα 47 δισεκατομμύρια κυβικών μέτρων φυσικού αερίου που θα διέρχονται. Η χρηματοδότηση για την κατασκευή είναι εξασφαλισμένη 100%. Θα δημιουργηθούν 20.000 θέσεις εργασίας. Θα εξασφαλιστεί φθηνό φυσικό αέριο, κάτι που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις και θα ανακουφίσει φτωχά νοικοκυριά. Ξέρετε πολύ καλά ότι στην Ελλάδα το φυσικό αέριο είναι πανάκριβο, λόγω των μεσαζόντων. Αυτό θα πάψει».
Ερωτηθείς για το ποσό που προβλέπεται να λάβει η χώρα «έναντι προσδοκώμενων κερδών», το προσδιόρισε στα τρία δισεκατομμύρια ευρώ. «Θα αποφασιστεί στις επόμενες ημέρες, αλλά κάπου εκεί θεωρώ ότι θα είναι», είπε.
Ο κ. Πετράκος επεσήμανε ότι δεν νοείται καν σύγκριση με τους όρους, υπό τους οποίους η προηγούμενη κυβέρνηση σχεδίαζε «συμμετοχή» στον αγωγό ΤΑΡ, καθώς, όπως είπε, ούτε τέλη διέλευσης θα εισέπραττε η χώρα. «Τώρα είμαστε 50-50%, με τον ΤΑΡ προβλεπόταν 100 – 0», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ανέφερε πως, όσο κι αν οι αντίπαλοι της κυβέρνησης μέμφονται τον ΣΥΡΙΖΑ ότι «εχθρεύεται την επιχειρηματικότητα», με το παρόν σχέδιο υποβοηθείται η επιχειρηματικότητα - και μάλιστα διπλά. Πρώτον, επειδή θα εξασφαλιστεί φθηνότερη ενέργεια και, δεύτερον, διότι ιδιωτικές επιχειρήσεις θα έχουν δυνατότητα συμμετοχής στο έργο της κατασκευής.
«Με το σχέδιο του ΤΑΡ δεν θα μπορούσαν, διότι θα έπρεπε να προκαταβάλουν τον ΦΠΑ» πρόσθεσε.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι είναι απόρροια «λογικής του παραλόγου» η κριτική που εστιάζεται στην ιδέα ότι η χώρα θα ζημιωθεί, εάν «εκνευρίσει τους παραδοσιακούς της συμμάχους». Αντιθέτως, πρόσθεσε, αναβαθμίζεται η διεθνής θέση της χώρας.
Διερωτήθηκε ρητορικά γιατί «είναι καλό να έχει η Γερμανία προνομιακές ενεργειακές σχέσεις με τη Ρωσία» και να τροφοδοτεί μέρος της Ευρώπης, μέσω του βόρειου αγωγού, και ταυτόχρονα να θεωρείται «κακή» εξέλιξη η παροχή φυσικού αερίου σε χώρες Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης, μέσω της ελληνο- ρωσικής συνεργασίας. «Εδώ η λογική σηκώνει τα χέρια ψηλά», ανέφερε.
Ο κ. Πετράκος ρωτήθηκε σχετικά με μια άλλη κριτική, που ασκείται: Ότι θα ήταν παρακινδυνευμένο να εναποτεθεί η ενεργειακή τροφοδοσία της Ελλάδας σε έναν αγωγό, που διέρχεται από την Τουρκία, καθώς η Άγκυρα θα έχει τη δυνατότητα να «κλείσει τη στρόφιγγα», σε περίπτωση κάποιας κρίσης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Απάντησε πως, εάν τυχόν η Άγκυρα έκανε κάτι τέτοιο, θα διακινδύνευε να προκαλέσει την εχθρότητα πολλών χωρών, στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη, που θα τροφοδοτούνται από τον ίδιο αγωγό.
Σύμφωνα με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, μια ταύτιση συμφερόντων Ελλάδας και Τουρκίας, μέσω του αγωγού, μπορεί να αποδειχθεί παράγοντας εξομάλυνσης των σχέσεων των δυο χωρών.
http://www.stokokkino.gr/article/1000000000011092/O-agogos-i-megaluteri-ependusi-tis-dekaetias