21/02/2014
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ Κ.Κ. ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ
·
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
·
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
·
ΕΡΓΑΣΙΑΣ,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ
ΘΕΜΑ: «Προβληματική λειτουργία
ΕΛ.ΠΕ.»
Από το 1958 που λειτουργούν τα ΕΛΠΕ
(σαν ΕΛΔΑ, ΕΚΟ ή ΕΛΠΕ), είναι η πρώτη φορά που εμφανίζουν ζημιά. Η επίδραση της
ύφεσης σίγουρα έπαιξε και παίζει το ρόλο της. Η Ελληνική αγορά καυσίμων έχει
υποστεί καθίζηση τόσο στα καύσιμα κίνησης, όσο και θέρμανσης, αφενός λόγω της
φτωχοποίησης του Ελληνικού λαού με τις μνημονιακές πολιτικές των κυβερνήσεων,
αλλά και της απαράδεκτης αύξησης του ειδικού φόρου καυσίμων, ιδιαίτερα του
φόρου για το πετρέλαιο θέρμανσης. Έτσι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων έχει
ξεπεράσει το 30% από το 2009 έως σήμερα.
Το 2003 με απόφαση της τότε κυβέρνησης
ΠΑΣΟΚ που την ολοκλήρωσε η επόμενη της Ν.Δ. χαρίζουν τα ΕΛΠΕ στον όμιλο του
Λάτση. Τα ΕΛΠΕ «συγχωνεύονται» με την Petrola Ελλάς, με αδιαφανείς και
αμφιλεγόμενες διαδικασίες, (ακόμη ερευνάται και πιθανότητα χρηματισμού
υπουργών). Με την ολοκλήρωση της «συγχώνευσης», ο όμιλος Λάτση αυξάνει το
ποσοστό του στα ΕΛΠΕ από το 8,5% στο 25% καταβάλλοντας 326 εκατ ευρώ. Στη
συνέχεια αυξάνει περαιτέρω την συμμετοχή του μέχρι και το 42,5% σήμερα, έναντι
του 35,5% του Δημοσίου (που τώρα είναι στο ΤΑΙΠΕΔ).
Η πλειοψηφία του Διοικητικού
Συμβουλίου διορίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο, που έχει σύμφωνα με το
καταστατικό τον έλεγχο της εταιρείας αλλά επιλέγεται από τον ιδιώτη μέτοχο. Η
λειτουργία της επιχείρησης υπό «δημόσια διορισμένη αλλά ιδιωτικά επιλεγμένη»
έχει αναδείξει αρκετές κρίσιμες για την επιβίωση της εταιρείας, επιχειρηματικές
κινήσεις :
·
Η
αγορά του εμπορικού δικτύου της ΒΡ έναντι 360 εκατ. ευρώ! όταν η αντίστοιχη
αγορά του δικτύου της SHELL αγοράστηκε από την MOTOR OIL έναντι 210 εκατ. ευρώ
για το ίδιο περίπου ποσοστό στην αγορά. Η αγοραπωλησία αυτή μεθοδεύτηκε μεν από
την κυβέρνηση Καραμανλή, εγκρίθηκε όμως και υλοποιήθηκε από την Διοίκηση των
ΕΛΠΕ.
·
Η
επένδυση στο Διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης ύψους 210 εκατ. ευρώ, που αναβάθμισε
το εργοστάσιο και ως προς την δυναμικότητα και ως προς την παραγωγική του
ευελιξία, αλλά παρόλα αυτά μένει εκτός λειτουργίας για μήνες όπως και το
διυλιστήριο των Σκοπίων!!
·
Η
επένδυση της Ελευσίνας ύψους 1,4 δις ευρώ μέχρι τώρα, στην οποία επενδύθηκαν
μεγάλες προσδοκίες, φαίνεται μέχρι σήμερα κατώτερη των προβλέψεων, λόγω
καθυστερήσεων και οικονομικών υπερβάσεων που τουλάχιστον προς το παρόν
συνεισφέρει λιγότερο του αναμενόμενου στα οικονομικά αποτελέσματα της
εταιρείας.
·
Η
εταιρεία εκμεταλλευόμενη την κρίση και εκμεταλλευόμενη τη συγκυρία προχωρεί σε
μειώσεις μισθών στις θυγατρικές της Ελληνικά Καύσιμα, ΕΚΟ και ΑΣΠΡΟΦΟΣ και σε
«ξεκαθάρισμα» του προσωπικού μέσω ενός εκβιαστικού προγράμματος «οικειοθελούς
αποχώρησης», δημιουργώντας ένα πρωτόγνωρα αρνητικό και αντιπαραγωγικό κλίμα
ανάμεσα στους εργαζόμενους, την ώρα που οι καιροί απαιτούν ακριβώς το αντίθετο,
ενώ προσλαμβάνονται «ημέτεροι» μέσω της Ελληνικά Καύσιμα ή εργολάβων.
·
Την
ελλειμματική αντιμετώπιση ζητημάτων ασφαλούς λειτουργίας όπως αυτά εμφανίστηκαν
ξανά πρόσφατα στα περιστατικά γύρω από την μονάδα 32 (Flexicoker), τα οποία αναδεικνύουν
για μια ακόμη φορά κινδύνους για το προσωπικό, τις εγκαταστάσεις της εταιρείας
αλλά και για το περιβάλλον. Θέμα για το οποίο έχει κατατεθεί Ερώτηση σε
συνδυασμό με Α.Κ.Ε. (Αριθ Πρωτ 6031/740-05.02.2014).
Κατόπιν
των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Οι
κρίσιμες επιχειρηματικές κινήσεις των Διοικήσεων που το ίδιο ορίζει (ύψος
εξαγορά ΒΡ, καθυστερήσεις και υπερβάσεις έργου αναβάθμισης διυλιστηρίου
ΠΕΤΡΟΛΑ, αναγκαιότητα έργου αναβάθμισης διυλιστηρίου Θεσσαλονίκης με παράλληλη
διακοπή της λειτουργίας του, κλπ ) είναι σε γνώση και υπό την έγκριση του
αρμόδιου Υπουργείου?
2. Η
πολιτική των εθελουσίων αποχωρήσεων με παράλληλες προσλήψεις μέσω της Ελληνικά
Καύσιμα (ΕΚ) ή εργολάβων, η διατήρηση συνταξιούχων και στελεχών που αποχώρησαν
με πλούσιες αποζημιώσεις και επαναπροσλήφθηκαν με μεγάλες αμοιβές, οι
προσλήψεις στελεχών από την αγορά και εσχάτως από τη Eurobank, χωρίς προκήρυξη
και με παράκαμψη του εσωτερικού κανονισμού της εταιρείας, υιοθετείται από το αρμόδιο
Υπουργείο;
3. Τα
οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου αποδεικνύουν την αδυναμία της Διοίκησης και
της προϊσταμένης αρχής να διαχειριστεί την κατάσταση στην αγορά. Ποιο είναι το
επιχειρησιακό πλάνο της Διοίκησης με άμεσα και μεσοπρόθεσμα μέτρα για αντιμετώπιση
της δημιουργίας ελλειμμάτων στην ΕΛΠΕ πέρα από τις περικοπές μισθών και
παροχών; Διαβεβαιώνει ο αρμόδιος υπουργός ότι τα πρωτοφανή ισχνά οικονομικά
αποτελέσματα της ΕΛΠΕ δεν αποτελούν σχέδιο απαξίωσης της εταιρείας ενόψει
ξεπουλήματός της;
Οι
ερωτώντες βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος
Ουζουνίδου
Ευγενία
Γελαλής
Δημήτριος
Διώτη
Ηρώ
Καφαντάρη
Χαρά
Πάντζας
Γεώργιος
Χαραλαμπίδου
Δέσποινα
Στρατούλης
Δημήτριος