18.9.13

Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάση Πετράκου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στο Σχέδιο Νόμου για τις Οδικές Μεταφορές με τίτλο «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών – Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Ομιλία του Βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάση Πετράκου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στο Σχέδιο Νόμου για τις Οδικές Μεταφορές με τίτλο «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών – Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις»


Παρατίθεται το κείμενο της ομιλίας
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Ευχαριστώ πολύ κ. Πρόεδρε. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριοι Υπουργοί, η Εισηγήτρια μας είπε -και θέλω να το επαναλάβω, γιατί αυτή είναι όλη η ουσία του νομοσχεδίου- ότι ο στόχος του παρόντος νομοσχεδίου είναι να παραδοθούν οι υπεραστικές οδικές μεταφορές σε μεγάλους οικονομικούς κολοσσούς και να οδηγήσετε τον τομέα στα ολιγοπώλια. Αυτό γίνεται με την παράδοση του φιλέτου των οδικών μεταφορών σε μεγάλες εταιρείες. Όπως πολύ σωστά τονίζει και στην επιστολή, την οποία σας έχει στείλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία των Ιδιοκτητών ΚΤΕΛ, εάν δεν έχει τη δυνατότητα να έχει όλο το έργο, π.χ. Καλαμάτα-Αθήνα ή από οποιαδήποτε άλλη πρωτεύουσα Νομού προς την Αθηνα και του μείνει μόνο το έργο μέσα στον καθένα Νομό, μπαίνει που «μπαίνει μέσα» σήμερα και όταν δεν δίνετε και χρήματα για την μεταφορά των μαθητών, ουσιαστικά αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να μειώσει δρομολόγια σε πρώτη φάση. Ένα δρομολόγιο το πρωί και ένα βράδυ -και αν έχει το βράδυ- για το «Α» χωριό, όπου συνήθως εξυπηρετούνται συνταξιούχοι, άνθρωποι των 300 ευρώ, δηλαδή, αγρότες. Σε δεύτερη φάση να καταργηθούν δρομολόγια. Άρα, επιδεινώνεται η δυνατότητα μεταφοράς των ανθρώπων που είναι στα χωριά μέσα σε κάθε νομό. Τι πετυχαίνετε με αυτό; Τίποτα.
Λέτε θα μειωθούν τα εισιτήρια. Όπου έχει γίνει απελευθέρωση τα εισιτήρια αυξήθηκαν. Δεν μας πείθετε με τίποτα γι’ αυτό το ζήτημα.
Είναι υπερβολικό αυτό που λέμε; Αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ενώ έχετε τη δυνατότητα αυτά να γίνουν το 2019 ή το 2024 – η Γαλλία πήρε παράταση 5 χρόνια – εσείς πάτε να τα κάνετε από τώρα. Για ποιο λόγο; Σας πιέζουν οι ξένοι κολοσσοί που θέλουν να μπουν μέσα να πάρουν τα φιλέτα; Μάλλον περί αυτού πρόκειται, άλλη εξήγηση δεν υπάρχει. Σας πιέζει η Τρόικα; Πέστε το καθαρά. Θέλουν να βάλουν δικές τους εταιρείες μέσα; Μάλλον περί αυτού θα πρόκειται. Γιατί, λοιπόν, όταν γνωρίζετε πολύ καλά ότι στους περισσότερους νομούς, για να μην πω σε όλους, έχει ανανεωθεί ο στόλος των λεωφορείων, έχουν φτιάξει καινούργια κτίρια, οι άνθρωποι είναι χρεωμένοι μέχρι το λαιμό και λέτε αύριο το πρωί να λήξει αυτή η ιστορία. Πώς θα γίνεται η μεταφορά; Σας έχει απασχολήσει;
Να σας πω ένα άλλο παράδειγμα. Καταργήθηκε ο σιδηρόδρομος από τη Μεσσηνία, η γραμμή της Πελοποννήσου εννοώ. Στα χωριά που δεν πηγαίνει ο σιδηρόδρομος δεν πηγαίνει κανένας τίποτα, τα χωριά της απάνω Μεσσηνίας δεν έχουν καμία συγκοινωνία. Αυτό βέβαια δεν συμβαίνει μόνο στη Μεσσηνία, συμβαίνει σε όλο τον κόσμο.
Ερχόσαστε και φτιάχνετε καινούργιες ανεξάρτητες αρχές. Έχουμε πια εμπειρία της περίφημης ΡΑΕ, η οποία μας έχει γράψει στα παλαιότερα των υποδημάτων της οριζοντίως και καθέτως, όταν επί 6 μήνες ζητούμε να έρθει εδώ. Ξέρετε τι κάνετε με αυτό τον τρόπο; Ο νεοφιλελεύθερος δογματισμός σας οδηγεί στο να αποσυρθεί το δημόσιο από παντού. Στο τέλος οι ρυθμιστικές αρχές θα σας πούνε αποσυρθείτε και εσείς κύριε Παπαδόπουλε από το Υπουργείο δεν χρειάζεστε, κυβερνά ο κ.Βασιλάκης, ο Πρόεδρος της ΡΑΕ και ο κάθε κύριος Βασιλάκης, ο οποίος δεν δίνει λογαριασμό σε κανένα και προσβάλλει με αυτόν τον τρόπο τη Βουλή, όταν του ζητά ομόφωνα, δεν το ζητούν οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, να έρθουν εδώ να μας πουν τι έχουν κάνει στον τομέα της ενέργειας που τα έχουν κάνει μπάχαλο και δεν έρχονται. Κάναμε ένα αίτημα και ο Υπουργός έρχεται σε μια βδομάδα και η δημόσια επιχείρηση, η ΔΕΗ, θα έρθει, ενώ αυτοί δεν έρχονται. Τι κάνετε τώρα με τις ρυθμιστικές αρχές; Δεν υπάρχει εμπειρία; Όταν φτιάχτηκαν οι πρώτες δεν υπήρχε εμπειρία και ήσασταν στη λογική σας τη νεοφιλελεύθερη. Τώρα όμως που έχετε την εμπειρία επιμένετε πάλι να φτιάξετε ρυθμιστική αρχή; Δεν καταλαβαίνω τη λογική σας που θέλετε να οδηγήσετε τα πράγματα.
Όσον αφορά βέβαια σε ότι έχει να κάνει με το σιδηρόδρομο προχωράτε και μέσω και της ρυθμιστικής αρχής που φτιάχνετε, πάτε να επιταχύνετε ουσιαστικά την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου. Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά το τι έγινε στη Βρετανία και ερχόσαστε να εφαρμόσετε το βρετανικό μοντέλο ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα. Η εμπειρία από τους σιδηροδρόμους της Βρετανίας απέδειξε ότι ο νεοφιλελεύθερος δογματισμός, που ισχυρίζεται ότι η αγορά βρίσκει πάντα την καλύτερη λύση, έχει πλήρως ανατραπεί στην πράξη. Μετά την ιδιωτικοποίηση που έγινε το ΄90 το άλλοτε θαυμαστό σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας εισήλθε σε πορεία σταδιακής απαξίωσης. Τα διαδοχικά δυστυχήματα που έγιναν οδήγησαν στην επανακρατικοποίηση των σιδηροδρόμων στη Βρετανία. Έρχεστε εσείς σήμερα και λέτε να τα πουλήσουμε όλα. Ποιοι να τα πάρουν; Ποιος να τον πάρει τον ΟΣΕ; Κρατικές εταιρείες άλλων κρατών. Τρελοί είναι αυτοί που έρχονται να πάρουν τον ΟΣΕ και εσείς θέλετε να τον ιδιωτικοποιήσετε; Για ποιο λόγο κάνετε αυτά τα πράγματα; Μπορείτε να δώσετε μια πειστική δικαιολογία από τη διεθνή εμπειρία ότι με την ιδιωτικοποίηση οι σιδηρόδρομοι αναπτύσσονται;
Άλλα πράγματα χρειάζονται, κύριοι Υπουργοί. Χρειάζεται να αξιοποιηθεί το ΕΣΠΑ και να αναπτυχθεί το δίκτυο. Να ηλεκτροκινηθεί το δίκτυο, να μειωθεί η εξάρτηση της χώρας από το πετρέλαιο με την ηλεκτροκίνηση του δικτύου. Χρειάζεται ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και όχι κλείσιμο και ιδιωτικοποίηση των φιλέτων σε δημόσιες εταιρείες άλλων κρατών, όπως ακριβώς κάνετε εσείς.
Ερχόσαστε και λέτε ότι θα ξεπουλήσετε τον ΟΣΕ. Πόσο θα τον ξεπουλήσετε; Ένα δισεκατομμύριο. Η περιουσία του ΟΣΕ με βάση τους ειδικούς αξίζει 13 δισεκατομμύρια. Εμείς λέμε ότι ο σιδηρόδρομος να παραμείνει δημόσιος, ενιαίος, να αναπτυχθεί, να εκσυγχρονιστεί, να ηλεκτροκινηθεί, γιατί είναι εργαλείο ανάπτυξης. Γι’ αυτό το λόγο στηρίζουμε τους αγώνες που αναπτύσσονται, όπως τη χθεσινή συμβολική εκδήλωση του έγινε και ενημερώθηκε το επιβατικό κοινό των πρωινών τραίνων για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο και την επικείμενη ιδιωτικοποίηση των εταιρειών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ. Μη νομίζετε ότι θα τα καταφέρετε να ξεπουλήσετε, θα υπάρξει αντίσταση από τους εργαζόμενους και από όλο τον ελληνικό λαό.


Το Γραφείο Τύπου

video ομιλίας

Μετάφραση