2.12.13

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΙΣ 2/12/2013 ΤΟΥ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΚΥΡΩΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΧΩΡΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ TRANS ADRIATIC PIPELINE AG»

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΣΤΙΣ 2/12/2013 ΤΟΥ ΕΙΣΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΘΑΝΑΣΗ ΠΕΤΡΑΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΚΥΡΩΣΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΧΩΡΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ TRANS ADRIATIC PIPELINE AG»


Για τον ΣΥΡΙΖΑ έχουμε ήταν αναμενόμενο ότι θα επιλεγεί ο ΤΑP αντί του NABUCCO γιατί αυτό συμφέρει τις εταιρείες.
Προφανώς, αυτό είναι προτιμητέο  για τη χώρα μας.
Σας είχαμε πει αξιοποιήστε το «παρών» για να πετύχετε μια καλύτερη σύμβαση.
Σήμερα συζητούμε τη σύμβαση και όχι αν προτιμάμε τον ΤΑP.
Η παρούσα σύμβαση δεν εξυπηρετεί στο βαθμό που θα έπρεπε τα ελληνικά συμφέροντα. Διότι:
Πρώτον, δεν συμμετέχουν στον αγωγό Ελληνικές Δημόσιες επιχειρήσεις   ενώ η Τουρκία συμμετέχει στον αγωγό TANAP μέσω των κρατικών της εταιρειών, με ποσοστό 20%. Βέβαια στην Ελλάδα η κυβέρνηση ξεπουλά τις δημόσιες εταιρείες ΔΕΣΦΑ και ΔΕΠΑ και μάλιστα τη ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη SOCAR.,όπως πίεζαν οι ΗΠΑ. Έτσι,  μέσω του TAP οι Αζέροι  θα φέρουν φυσικό αέριο στην Ελλάδα αλλά θα ελέγχουν και τον ΔΕΣΦΑ. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι έχει εξασφαλίσει αγορά του αγωγού στο ύψος του 5%. Πέραν του γεγονότος ότι το 5% είναι πενιχρό διότι συνήθως τα κράτη λαμβάνουν δικαίωμα αγοράς για πολλαπλάσια ποσοστά. Έναντι ποιού ποσού ή ποιού ανταλλάγματος θα πάρουμε το 5%; Και βέβαια πως η κυβέρνηση έχει διασφαλίσει ότι κάποιος μέτοχος ή μέτοχοι θα πουλήσουν; Το ξέρουν αυτό οι μέτοχοι; Ουσία θα είχε εάν ο ΔΕΣΦΑ παρέμενε 100% δημόσια επιχείρηση. Ίσως, έτσι να εξηγείται γιατί ο ΔΕΣΦΑ πουλήθηκε στη SOCAR. Ζητάμε να υπάρξει συμφωνία που να προβλέπει ότι το ελληνικό δημόσιο διατηρεί μονομερή επιλεκτική δυνατότητα να ζητήσει μέχρι 15% π.χ. μετά τη δεκαετία. Τέλος, ζητούμε να μας κατατεθούν τα έγγραφα.
Δεύτερο, οι αναφορές για απασχόληση εργατικού και επιστημονικού δυναμικού της χώρας, δεν μηδενίζουμε σε καμιά περίπτωση το θέμα, ίσα-ίσα μας ενδιαφέρει ακόμη και μία νέα θέση εργασίας, αλλά δεν είναι δεσμευτικές. Η συμφωνία εκφράζει επιθυμία και δεν υποχρεώνει προφανώς την κοινοπραξία. Οι εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ, για δημιουργία 4.800 νέων θέσεων εργασίας, και κατά την περίοδο κατασκευής 8 έως 10 χιλιάδες, είναι υπερβολικές.
Τρίτο, δεν προβλέπονται τέλη διέλευσης. Ο κύριος υπουργός είπε ότι έτσι είθισται. Δεν είθισται τίποτα. Είναι θέμα διαπραγμάτευσης και συμφωνίας. Είναι γνωστό πως η Ρωσία πληρώνει τέλη στην Ουκρανία και σε άλλες χώρες. Σήμερα το μόνο σίγουρο έσοδο όπως τονίζει το ΓΛΚ είναι 15,6 εκ. ευρώ που θα προκύψουν από το φόρο εισοδήματος από το 2019 και για 25 χρόνια.  
Τέταρτο, το φορολογικό καθεστώς είναι απαράδεκτο. Αν μία επόμενη κυβέρνηση, αποφασίσει αύξηση των σημερινών φορολογικών συντελεστών, αυτό δεν θα ίσχυε για την επένδυση. Η συμφωνία, προβλέπει επίσης απαλλαγή από ειδικό φόρο ακινήτων, την ώρα που η κυβέρνηση σκέφτεται να φορολογήσει, ακόμη και τα μαντριά των κτηνοτρόφων. Επίσης, η κοινοπραξία δεν φορολογείται για εξαγωγή κερδών και πιστώσεις που θα λάβει. Δεν προβλέπεται πουθενά έσοδα από τον τζίρο του αγωγού  έστω και μικρά. Δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου, άρα τα κέρδη θα είναι αυτά που θα εμφανίζει η κοινοπραξία. Σημειώνουμε πως οι εταιρείες που ελέγχουν τον ΤΑP ελέγχουν και τον Suh Deniz 2 αλλά και το ΔΕΣΦΑ.
Πέμπτο, σε επίπεδο εθνικής κυριαρχίας:
·         Έναντι του επενδυτή το κράτος παραιτείται της ασυλίας του.
·         Δημιουργείται νέο δίκαιο το οποίο θεσμοθετεί προνόμια και θα εφαρμόζεται ειδικά στη εδαφική έκταση που θα καταλαμβάνει ο αγωγός και οι εγκαταστάσεις του. Είναι χαρακτηριστικό ότι  σε περίπτωση αλλαγής του νόμου που ωφελεί τον επενδυτή αυτός έχει υποχρέωση να πληρώσει στο δημόσιο μόνο το 50% του οφέλους ενώ όταν συμβεί το αντίθετο το δημόσιο τον αποζημιώνει στο 100%. Δηλ. τα δικά μας δικά μας και από τα ξένα τα μισά πάλι δικά μας.
·         Η εθνικοποίηση του αγωγού καθίσταται πρακτικά αδύνατη καθόσον το κράτος καλείται να αποζημιώσει όχι μόνο την τρέχουσα αξία της επένδυσης αλλά και την προσδοκώμενη απόδοση του κεφαλαίου σε βάθος χρόνου εκείνων που επένδυσαν στον αγωγό.
Έκτο, η  κυβέρνηση δεν πίεσε την Αλβανία για την οριοθέτηση της ΑΟΖ με μοχλό τον αγωγό.
Επιπλέον, υπάρχουν και μια σειρά από άλλα ζητήματα που η κυβέρνηση δεν πέτυχε και απουσιάζουν από τη σύμβαση.
·         Έπρεπε να είχε προβλεφθεί δυνατότητα διασύνδεσης με το εθνικό δίκτυο αγωγών που ενδεχόμενα χρειαστεί να  διαχειριστεί ροές φυσικού αερίου είτε εθνικής παραγωγής είτε τερματικής διαχείρισης ποσοτήτων από την Κύπρο. Έστω και τώρα κάντε κάτι.
·         Επιμένουμε στην αλλαγή της όδευσης στα συγκεκριμένα σημεία στην Καβάλα και στις Σέρρες με βάση την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και τις θέσεις του ΤΕΕ και του ΓΕΩΤΕΕ. Η κυβέρνηση πρέπει να δεσμευτεί ότι θα το επιβάλλει στην κοινοπραξία. Πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες που αποδεδειγμένα θίγονται από τη χάραξη του αγωγού.
·         Όσον αφορά τον παροπλισμό των εγκαταστάσεων, η υποχρέωση του ΤΑΠ είναι ασαφής. Έπρεπε να είχε απαιτηθεί και συμφωνηθεί, ότι  τον παροπλισμό των εγκαταστάσεων, θα τον αναλάβει η εταιρεία καταθέτοντας τραπεζικές εγγυήσεις, ίσες με το κόστος παροπλισμού των εγκαταστάσεων.
·         Δεν έχει προβλεφθεί, εάν ο μετρητικός σταθμός δεν είναι τοποθετημένος από την ελληνική πλευρά των συνόρων, να δίνεται η δυνατότητα για απεριόριστη πρόσβαση σε εξουσιοδοτημένους από το ελληνικό κράτος υπαλλήλους, στους οποίους να επιτρέπεται ο φυσικός και τεχνικός έλεγχος όλων των κυρίων εγκαταστάσεων και των υποσυστημάτων τους.
·         Επιλέγονται και εδώ οι fast-tract διαδικασίες, που έχουν να κάνουν με τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και τις αρχαιολογικές έρευνες, όταν είναι γνωστό ότι δεν υπάρχουν τα απαραίτητα άτομα που θα τις εγκρίνουν και θα επιβλέψουν την εφαρμογή τους.
Συμπερασματικά, πρόκειται για μία Σύμβαση σε βάρος του δημοσίου. Δημιουργεί μια ζώνη εδάφους η οποία παρότι βρίσκεται εντός της ελληνικής επικράτειας, είναι σε ιδιότυπο προνομιακό καθεστώς υπέρ της εταιρείας.
 Δυστυχώς δεν εκμεταλλευτήκατε το «παρών» της αξιωματικής αντιπολίτευσης ώστε να αποσπάσει η χώρα μεγαλύτερα οφέλη. Σε σχέση με τα νέα δεδομένα που πληροφορηθήκαμε κατόπιν ερωτήσεών μας στη Βουλή  παρατηρούμε τα εξής:
·         Σε σχέση με την ποσότητα του 1 δις κυβικών μέτρων σημειώνω ότι η Ρωσία δίνει στην Ουκρανία το αέριο με ειδικές τιμές, της πληρώνει «ενοίκιο» και της εγγυάται και δάνεια. Η Ελλάδα θα πάρει με τις τότε εμπορικές τιμές. Έπρεπε να είχατε απαιτήσει ειδικές τιμές για τις περιοχές διέλευσης. Ζητάμε να έχουμε επιλεκτική δυνατότητα σε πιο ελαστικά ποσοστά π.χ. 1δις ± 25%. Και βέβαια ζητούμε να καταθέσετε τη σύμβαση.
·         Θετικό μεν ότι μάθαμε πως θα υπάρχουν τρείς συνδέσεις και η μια θα είναι στη Δυτική Μακεδονία όμως όπως είναι διατυπωμένη η συμφωνία δεν είναι διασφαλισμένες οι συνδέσεις.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι η υπογραφή του TAP έγινε για να  εξυπηρετηθούν τα γεωπολιτικά συμφέροντα των ΗΠΑ. Οι ποσότητες του Αζέρικου αερίου μέσω του TAP είναι πολύ μικρές και δεν αποτελούν σημαντική εναλλακτική πηγή τροφοδότησης της Ευρώπης και απεξάρτησης από τη Ρωσία. Απλά οι ΗΠΑ για να ελέγξουν το Αζερμπαϊζαν και το Τουρκμενιστάν παρενέβησαν ενεργά ώστε το Αζέρικο αέριο να φτάσει  και να πουληθεί στην Ευρώπη.
Συμπερασματικά από τη μία είναι θετικό ότι θα περάσει ο TAP από τη χώρα από την άλλη η σύμβαση  σε βασικά σημεία δεν είναι συμφέρουσα για τη χώρα. Με βάση αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ ψηφίζει ΠΑΡΩΝ, αφού η διαδικασία είναι ενιαία και έρχεται υπό μορφή κύρωσης με συνέπεια να μην μπορεί να διαχωριστεί η ψήφος για τη σκοπιμότητα με την οποία είμαστε υπέρ με την ψήφο για το περιεχόμενο της σύμβασης με την οποία θεωρούμε ότι δεν εξυπηρετεί όσο θα έπρεπε τα συμφέροντα της χώρας.
Τέλος, τονίζουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αύριο που  θα είναι κυβέρνηση θα κάνει όλες εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να την αναθεωρήσει για να εξυπηρετεί τα συμφέροντα του λαού και της χώρας.


Μετάφραση