13.12.13

« Κανένα σπίτι χωρίς ρεύμα – κανένα νοικοκυριό χωρίς Θέρμανση»

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
13/12/2013
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνέντευξη Τύπου της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ
 σχετικά με την τροπολογία που κατέθεσε με θέμα
 « Κανένα σπίτι χωρίς ρεύμα – κανένα νοικοκυριό χωρίς Θέρμανση»


Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Παναγιώτης Λαφαζάνης, ο Γραμματέας της Κ.Ο. Νίκος Βούτσης, ο υπεύθυνος του Τομέα Ενέργειας της Κ.Ο. Θανάσης Πετράκος, έδωσαν συνεντευξη τύπου κατα την οποία παρεβρέθηκαν οι βουλευτές Αποστόλης Αλεξόπουλος, Χαρα Καφαντάρη, Δημήτρης Στρατούλης καθώς και τα μέλη του Τμήματος Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ μεταξύ άλλων τόνισαν:
Επειδή το ηλεκτρικό ρεύμα είναι κοινωνικό αγαθό δεν πρέπει να το στερείται κανένας. Επειδή δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν το 2013 νοικοκυριά στο σκοτάδι και πολίτες να πεθαίνουν από το κρύο.
Επειδή οι μνημονιακές πολιτικές έχουν επιφέρει καταστροφικά οικονομικά και κοινωνικά αποτελέσματα και τεράστια έκτασης ανθρωπιστική κρίση.
Δεν δημιουργούμε ψευδαισθήσεις, αντιθέτως καλούμε τον λαό να ανατρέψει την μνημονιακή κυβέρνηση και τις μνημονιακές πολιτικές για να ανακοπεί η πορεία καταστροφής της χώρας. Είναι όμως άμεση ανάγκη να αποφασιστούν άμεσα και επείγοντα μέτρα προσωρινής ανακούφισης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης απέναντι στους φτωχοποιημένους συμπολίτες μας οι οποίοι δεν έχουν ηλεκτρικό ρεύμα αλλά ούτε και πετρέλαιο να ζεσταθούν, καταθέτει συγκεκριμένες και κοστολογημένες προτάσεις άμεσων μέτρων ανακούφισης των φτωχών και ανέργων.
Για τους λόγους αυτούς ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει:
  1. Να δοθεί εντολή σήμερα να επανασυνδέσει η ΔΕΗ το ρεύμα σε όλους τους φτωχούς οικιακούς καταναλωτές που λόγω αδυναμίας πληρωμής δεν έχουν ρεύμα.
  2. Να δοθεί σε όλους όσους είναι κάτω από τα όρια της φτώχιας, σε όλους όσους είναι ενταγμένοι στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο δωρεάν ηλεκτρικό ρεύμα 300 KWH το μήνα ή 3.600 KWH το χρόνο (είναι η ποσότητα που απαιτείται για να καλύψει τις στοιχειώδεις ανάγκες της μια οικογένεια).Το κόστος αυτό είναι: 470.000 x 3.600 KWH x 0,072 ευρώ = 121,8 εκ ευρώ περίπου.
Το κόστος της παροχής αυτής μπορεί και πρέπει να χρηματοδοτηθεί από άμεση κατάργηση των χαριστικών ρυθμίσεων που ισχύουν σήμερα υπέρ των ιδιωτών μεγαλοπαραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο. (Μηχανισμός Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους «Μ.Α.Μ.Κ» και Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος «Α.Δ.Ι.» ).
Είναι χαρακτηριστικό ότι για τα Α.Δ.Ι. το 2013 πήραν 125 εκ. ευρώ και το 2014 θα πάρουν πάνω από 170 εκ. ευρώ ενώ ο Μ.Α.Μ.Κ. το 2013 πήραν 340 εκ. ευρώ.
Η ανάγκη για λήψη επειγόντων μέτρων που θα οδηγήσουν στην αποκατάσταση τόσο της ηλεκτροδότησης όσο και στην παροχή δωρεάν ποσότητας ρεύματος είναι επιτακτική και συνιστά θεμελιώδη υποχρέωση του κράτους πρόνοιας.
Οι όψιμες κυβερνητικές ανακοινώσεις δεν λύνουν σε καμία περίπτωση το σοβαρό πρόβλημα.
Η δυνατότητα ακόμα και αυτής της ρύθμισης προϋποθέτει αποτροπή της περαιτέρω ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ. Γιατί μια ενιαία και 100% Δημόσια ΔΕΗ ενισχύει την δυνατότητας λήψης μέτρων προνοιακού χαρακτήρα.
Τέλος αποτελεί επείγουσα ανάγκη έστω και τώρα να υπάρξει:
  1. Μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στα επίπεδα Μαρτίου του 2011 ώστε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να κατέβει στα 90 λεπτά περίπου.
  2. Να διευρυνθούν ριζικά τα κριτήρια και να καλυφθούν όλες οι μορφές θέρμανσης
  3. Η προκαταβολή του επιδόματος θέρμανσης να ανέβει στο 50%
Είναι αδιανόητο στην Γερμανία η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να κυμαίνεται περίπου στα 90 λεπτά το λίτρο κι στην εξαθλιωμένη Ελλάδα στα 1,3 ευρώ το λίτρο.. Πρόκειται για αθλιότητα και κοινωνικά εγκληματική πολιτική.
Τέλος στη συντομη παρέμβαση που έκανε ο Γιώργος Ανδριώτης, μέλος της Γραμματείας του Τμηματος Ενέργειας επεσήμανε την μεγαλη ανισοκατανομη κατανάλωσης ενέργειας στη χώρα μας. Ενδεικτικά ανέφερε ότι τα 2/3 των καταναλωτών καταναλώνουν το 1/3 της ενεργειας  της χώρας  και το υπόλοιπο 1/3 των καταναλωτων, που μπορουν φυσικά με τα μεγάλα εισοδηματα, καταναλώνουν τα 2/3 της ενέργειας. Αυτό το νούμερο που αναφέραμε  3.6000 KWH  αφορά αυτά τα 2/3 των καταναλωτών και εμείς λέμε οτι από αυτούς που ειναι τα 2/3, τουλάχιστον οι φτωχοί να μην πληρώνουν ρεύμα.

Το Γραφείο Τύπου

EΠΙΣΥΝΑΠΤΟΝΤΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΕΣ- ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ


ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων και άλλες διατάξεις»
Θέμα: «Παροχή δωρεάν ρεύματος σε φτωχές και ευπαθείς ομάδες πληθυσμού»
Αιτιολογική Έκθεση
Η προστασία των ευάλωτων συνανθρώπων μας και η εξασφάλιση πρόσβασης στα είδη πρώτης ανάγκης αποτελεί υποχρέωση της Πολιτείας σύμφωνα και με το Ευρωπαϊκό θεσμικό Πλαίσιο. Κακώς μέχρι σήμερα δεν έχουν ληφθεί κατάλληλα μέτρα που λαμβάνονται σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου μάλιστα δεν σοβεί τέτοιας έκτασης ανθρωπιστική κρίση.
Η εφαρμογή του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου από μόνη της δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης των φτωχών νοικοκυριών μιας και η εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών στην Ελλάδα έχουν οδηγήσει στην απόλυτη φτώχεια μια σειρά από ευπαθείς ομάδες με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πληρώσουν ακόμα και τους μικρούς λογαριασμούς ρεύματος.
Δεδομένου ότι το ηλεκτρικό ρεύμα είναι κοινωνικό αγαθό και, μάλιστα, είδος πρώτης ανάγκης, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει την παροχή δωρεάν ποσότητας ηλεκτρικού ρεύματος στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Η ποσότητα των 1.200 Kwh το τετράμηνο (ή 3.600 kwh το χρόνο), που είναι η αναγκαία ελάχιστη ποσότητα για τις πολύ βασικές ανάγκες ενός νοικοκυριού, πρέπει να εξασφαλίζεται δωρεάν, ώστε να μην μένουν συνάνθρωποί μας χωρίς ρεύμα, σε συνθήκες Μεσαίωνα, υποφέροντας και πεθαίνοντας αβοήθητοι στο σκοτάδι και το κρύο. Για την πιθανόν μεγαλύτερη ποσότητα μέχρι 2000 κιλοβατώρες που θα καταναλώσουν θα πληρώνουν σύμφωνα με το ΚΟΤ. Ποσότητα πέραν αυτής θα τιμολογείται με την αντίστοιχή τιμή που ισχύει για όλους τους πολίτες.
Όλοι οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί προς την ΔΕΗ των οικιακών καταναλωτών που ανέρχονται σε ποσό μικρότερο του μισού των συνολικών χρεών τους μέχρι σήμερα να ρυθμίζονται αυτομάτως σε 24 άτοκες δόσεις. Σε ειδικές περιπτώσεις αποδεδειγμένης πλήρους αδυναμίας πληρωμής ακόμη και αυτών των δόσεων, πρέπει να δοθεί η δυνατότητα αναδρομικής ένταξης στο παραπάνω πρόγραμμα.
Το κόστος της παροχής αυτής μπορεί να χρηματοδοτηθεί, όχι αποκλειστικά από τον δημόσιο προϋπολογισμό, αλλά από:
  • την κατάργηση των χαριστικών ρυθμίσεων που ισχύουν σήμερα υπέρ των ιδιωτών μεγαλοπαραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο (Μηχανισμός ανάκτησης μεταβλητού κόστους (ΜΑΜΚ) και Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ).
  • από την ειδική φορολόγηση των κερδών των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας
  • από την αναμόρφωση του ποσού των ΥΚΩ (υπηρεσίες κοινής ωφέλειας).
Η Κυβέρνηση έχει καθυστερήσει στην ενεργοποίηση μέτρων προστασίας των ευάλωτων καταναλωτών και έχει ευθύνη για τις τραγικές συνέπειες της ενεργειακής φτώχειας, που οδηγούν σε καθημερινές τραγωδίες.
Η ανάγκη λήψης επειγόντων μέτρων που θα οδηγήσουν τόσο στην αποκατάσταση τόσο της ηλεκτροδότησης , όσο και στην παροχή  μιας δωρεάν ποσότητας ρεύματος είναι επιτακτική και συνιστά θεμελιώδη υποχρέωση ενός κράτους πρόνοιας.
Οι κυβερνητικές ανακοινώσεις, γεμάτες με επικοινωνιακού τύπου πυροτεχνήματα, είναι γενικόλογες και αόριστες, ενώ και η μετάθεση των ευθυνών στην εκκλησία και τους δήμους δεν απαντά στη διάσταση και την κρισιμότητα της κατάστασης.

Με βάση αυτό το σκεπτικό προτείνεται η ακόλουθη Προσθήκη – Τροπολογία
Άρθρο 1
1. Η ΔΕΗ υποχρεούται να αποκαταστήσει άμεσα την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στους δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.
2.    Στους δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου χορηγείται δωρεάν ποσότητα 1.200 Kwh το τετράμηνο (ή 3.600 kwh το χρόνο). Πιθανόν μεγαλύτερη ποσότητα μέχρι 2000 κιλοβατώρες που τυχόν καταναλώσουν, η τιμολόγηση γίνεται σύμφωνα με το ΚΟΤ. Ποσότητα πέραν αυτής τιμολογείται με την ισχύουσα για τους οικιακούς καταναλωτές τιμή.
3.    Οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος οικιακών καταναλωτών προς την ΔΕΗ μέχρι σήμερα, ρυθμίζονται αυτομάτως σε 24 άτοκες δόσεις. Σε ειδικές περιπτώσεις αποδεδειγμένης πλήρους αδυναμίας πληρωμής ακόμη και αυτών των δόσεων, δίδεται  η δυνατότητα αναδρομικής ένταξης στο παραπάνω πρόγραμμα.
4.   Καταργούνται εφεξής οι διατάξεις περί Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους καθώς και περί Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος που καταβάλλονται στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας
Αθήνα, 13/12/2013
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος
Ουζουνίδου Ευγενία
Αλεξόπουλος Απόστολος
Αμανατίδης Ιωάννης
Αμμανατίδου Πασχαλίδου Ευαγγελία
Βαμβακά Τζένη
Βαρεμένος Γεώργιος
Βούτσης Νικόλαος
Γαϊτανη Ιωάννα
Γάκη Δημήτριος
Γελαλής Δημήτριος
Γεροβασίλη Όλγα
Γεωργοπούλου-Σαλταρη Έφη
Διακάκη Μαρία
Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
Διώτη Ηρώ
Δρίτσας Θεόδωρος
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζαχαριάς Κωνσταντίνος
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Ιγγλέζη Αικατερίνη
Καλογερή Αγνή
Κανελοπούλου Μαρία
Καρά Γιουσούφ Αϊχάν
Καφαντάρη Χαρά
Κοδέλας Δημήτριος
Κοντονής Σταύρος
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Κυριακάκης Βασίλειος
Κωνσταντοπούλου Ζωή
Μιχαλάκης Νικόλαος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Παναγούλης Στάθης
Παντζας Γεώργιος
Σαμοΐλης Στέφανος
Σταθάς Ιωάννης
Στρατούλης Δημήτριος
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τριανταφύλλου Μαρία
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Χατζηλάμπρου Βασίλειος

***********


Τροπολογία-Προσθήκη
στο σ/ν, αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις»

Θέμα: Επαναφορά  του ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης στα επίπεδα Μαρτίου 2011

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η ενέργεια αποτελεί αγαθό πρώτης ανάγκης και είναι απαραίτητο για τη θέρμανση, τον φωτισμό, τη συντήρηση και το μαγείρεμα των τροφίμων, την τροφοδοσία με ζεστό νερό και την εκτέλεση οικιακών εργασιών. Η πρόσβαση και η χρήση ενέργειας καθορίζουν ως εκ τούτου τη δυνατότητα των πολιτών να έχουν αξιοπρεπή διαβίωση.
Το πετρέλαιο θέρμανσης είναι είδος πρώτης ανάγκης και επιβίωσης και επομένως δεν θα έπρεπε να επιβαρύνεται με κανένα φόρο (ειδικό φόρο, Φ.Π.Α.). Συνεπώς επιβάλλεται να υπάρξει κατάργηση όλων των φόρων.
Τα έσοδα που χάθηκαν από τον προϋπολογισμό λόγω της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης ήταν άνω των 237 εκατ. ευρώ. Συνολικά στο διάστημα Δεκεμβρίου 2012 - Ιουλίου 2013 η Κυβέρνηση χορήγησε για επίδομα θέρμανσης 82 εκατ. ευρώ. Η καθαρή αύξηση των κρατικών εσόδων ήταν μόλις 102 εκατ. ευρώ. Ωστόσο η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε κατά 68,7% δηλαδή 257,39 εκατ. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και τα 82 εκατ. ευρώ που διατέθηκαν ως επίδομα θέρμανσης. Αθροιστικά δημιουργήθηκε μια τρύπα ύψους 340 εκατ. ευρώ περίπου, από τα οποία, αφαιρώντας τα 102 εκατ. ευρώ της αύξησης στα έσοδα λόγω ΕΦΚ, προκύπτει ότι τα συνολικά έσοδα από το πετρέλαιο θέρμανσης μειώθηκαν κατά 237 εκατ. ευρώ.
Το απαράδεκτο και αναποτελεσματικό μέτρο της εξίσωσης των φόρων –με το πρόσχημα της αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου - οδήγησε τα νοικοκυριά στις πιο κρύες περιοχές της χώρας, στο να μειώσουν δραματικά την κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης με αποτέλεσμα από τη μια μεριά οι πολίτες να στερούνται, εν μέσω χειμώνα, το αγαθό της θέρμανσης και από την άλλη το Δημόσιο να μην έχει όφελος από αύξηση των φορολογικών εσόδων. Όσο δε για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών –όπως πάγια υποστηρίζουμε– απαιτείται η ύπαρξη αντίστοιχης πολιτικής βούλησης και όχι φορομπηχτικά μέτρα «εξόντωσης» των πολιτών.
Παράλληλα με την απώλεια εσόδων του ελληνικού δημοσίου και το κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργήθηκε, η οικολογική καταστροφή στο περιβάλλον είναι ανυπολόγιστη. Η λαθροϋλοτομία κατέστρεψε μεγάλες δασικές εκτάσεις και η ατμοσφαιρική μόλυνση στα αστικά κέντρα ήταν τεράστια, επειδή οι πολίτες προκειμένου να θερμανθούν έκαιγαν οποιοδήποτε καύσιμο υλικό.
Σε ότι αφορά στην κυβερνητική δικαιολογία που αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων αυτή καθίσταται αυτοκαταργούμενη εφόσον η κυβέρνηση προωθεί ήδη το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια και προτίθεται, όπως διαβεβαιώνει, να λάβει μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα ναυτιλίας και εξαγωγών.
Επειδή λοιπόν το μέτρο στην ουσία δεν προσέφερε κάτι στην εθνική οικονομία ή στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, προτείνουμε την άμεση ακύρωση της εξίσωσης των ειδικών φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης και την επιστροφή –ως πρώτο βήμα στα πλαίσια της συνολικότερης εξέτασης του θέματος με σκοπό κανένα νοικοκυριό να μην στερείται το αγαθό της θέρμανσης αλλά και με γνώμονα την αύξηση των δημοσίων εσόδων – στο καθεστώς που ίσχυε τον Μάρτιο του 2011.
Συγκεκριμένα τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης, στο επίπεδο του Μαρτίου του 2011, δηλαδή στα 60 € τα 1.000 λίτρα. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να διαμορφωθεί στα 0,90 € περίπου το λίτρο από το 1,30 € που προβλέπεται να είναι τιμή εκκίνησης φέτος.
Για τους λόγους αυτούς, προτείνεται η παρακάτω προσθήκη στο Σ/Ν «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις»




Τροπολογία-Προσθήκη
·                 «Καταργούνται οι διατάξεις της υποπερίπτωση ζ,  παρ. β του άρθρου 5 του νόμου 4092/2012 και επανέρχονται σε ισχύ οι αντίστοιχες διατάξεις του νόμου 3986/2011 άρθρο 36 παρ 2 α ».
Αθήνα 13/12/2013

Οι προτείνοντες βουλευτές
Πετράκος Αθανάσιος
Ουζουνίδου Ευγενία
Γελαλής Δημήτριος
Αλεξόπουλος Απόστολος
Αμμανατίδου Λίτσα
Αποστόλου Βαγγέλης
Διακάκη Μαρία
Διώτη Ηρώ
Θεοπεφτάτου Αφροδίτη
Καφαντάρη Χαρά
Κοδέλας Δημήτρης
Κυριακάκης Βασίλης
Παναγούλης Στάθης
Παπαδημούλης Δημήτρης
Πάντζας Γιώργος
Σταθάκης Γιώργος
Συρμαλένιος Νίκος
Σαμοΐλης Στέφανος
Γάκης Δημήτριος


Μετάφραση