8.9.14

Ομιλία του Θ. Πετράκου στην ημερίδα για την προστασία του Κυπαρισσιακού Κόλπου

8/9/2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 Ο Βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάσης Πετράκος  μιλώντας στην    ημερίδα  για την  προστασία  του Κυπαρισσιακού  μεταξύ  των  άλλων    τόνισε  τα εξής:


Θα ήθελα κατ’ αρχήν να χαιρετίσω την προσπάθεια των διοργανωτών και να τους συγχαρώ για την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, όσο και επίκαιρη, ημερίδα.
Θα αναφερθώ κι εγώ στο τεράστιο θέμα που χρόνια τώρα απασχολεί συνολικά την περιοχή του Κυπαρισσιακού Κόλπου και θα επικεντρωθώ στο, μοναδικού φυσικού κάλους, Ευρωπαϊκής σημασίας οικοσύστημα, στις «Θίνες Κυπαρισσίας» του Νομού Μεσσηνίας, το οποίο, ανήκει στην περιοχή NATURA με κωδικό GR 2550005. Πρόκειται, όπως γνωρίζετε, για ένα οικοσύστημα ιδιαίτερης οικολογικής σημασίας, λόγω του εκτεταμένου οικοσυστήματος αμμοθινών αλλά και λόγω του ότι αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη περιοχή φωλεοποίησης της χελώνας Caretta caretta στη Μεσόγειο
Δυστυχώς βέβαια, δεν απασχολεί μόνον εμάς, τους κατοίκους της Μεσσηνίας, αλλά απασχολεί και την Κομισιόν. Και μόλις πριν λίγους μήνες τελικά, εδέησε να απασχολήσει και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, που με δική του ευθύνη και εν γνώσει του, παράλληλα με την ανοχή του Δήμου Τριφυλλίας και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, επί χρόνια συνεχιζόταν η καταστροφή του.
Ήρθε όμως η Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Παράβαση 2011/2156) για να υποχρεώσει το ΥΠΕΚΑ, με καθυστέρηση 12 χρόνων, να προβεί σε νέα Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη και την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία μιας περιοχής που είναι ενταγμένη στο Δίκτυο NATURA. Απέκτησαν περιβαλλοντικές ανησυχίες ξαφνικά; Όχι βέβαια. Η βιασύνη οφείλεται στη δαμόκλειο σπάθη ψηλών περιβαλλοντικών προστίμων από την Κομισιόν. Και αλήθεια, τι έγινε με τη ΕΠΜ που είχε εκπονήσει ο ΑΡΧΕΛΩΝ το 2002;
Ακόμη κι έτσι πάντως, η κυβέρνηση δε χάνει τον προσανατολισμό της. Αφού για χρόνια επέτρεψε την άναρχη, ασύδοτη και αυθαίρετη ανάπτυξη από διάφορους τοπικούς και μη παράγοντες, που επιδιώκουν διακαώς τη δημιουργία «τετελεσμένων», δρομολογεί τώρα μία «ανάπτυξη», που, συνεπικουρούμενη από τον δασοκτόνο Νόμο 4280/8-8-2014 «Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση-Βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών-Ρυθμίσεις Δασικής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις», στην ουσία της νομιμοποιεί σωρεία παράνομων παρεμβάσεων που για χρόνια συντελούνται στην περιοχή.
Φτάνει λοιπόν το ΥΠΕΚΑ να θέσει σε διαβούλευση, την ΕΠΜ και όχι το ΠΔ ως όφειλε. Μία διαβούλευση μάλιστα, που όπως καταγγέλλει το Παρατηρητήριο Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη (CISD) αποτελεί στην ουσία Κλειστή Διατύπωση Απόψεων, καταγγέλλοντάς την ως μη σύννομη. Τίθενται μάλιστα διάφορα επιπλέον ζητήματα, όπως:
ο χρόνος διαβούλευσης που ορίστηκε μέσα στον Αύγουστο, πριν αναλάβουν οι νέες δημοτικές αρχές
το γεγονός ότι η ΕΠΜ θα έπρεπε να έχει εγκριθεί πρώτα από το ΥΠΕΚΑ, με τις όποιες γνωμοδοτήσεις αρμόδιων υπηρεσιών κλπ. Δεν είναι δυνατόν δηλαδή να γίνεται διαβούλευση για μία μελέτη που δεν έχει καν εγκριθεί από το ΥΠΕΚΑ. Άλλωστε, σύμφωνα με τον Ν. 3937/2011, σε «δημόσια διαβούλευση» τίθεται το ΠΔ και όχι η ΕΠΜ. Αυτό τουλάχιστον το ΥΠΕΚΑ όφειλε να το γνωρίζει.
Ερχόμενοι στην ουσία των προτεινόμενων ρυθμίσεων, διαπιστώνουμε ότι στόχος τους δεν είναι η προστασία και διατήρηση της βιοποικιλότητας αλλά η δημιουργία και προστασία ζωνών «ειδικής» και προνομιακής τουριστικής ανάπτυξης, προς όφελος συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων και σε πλήρη σύμπνοια με το πνεύμα της νέας νομοθεσίας που διέπει την ιδιωτική πολεοδόμηση σε δάση, κλπ.
Θα αναφέρω ενδεικτικά την αυθαίρετη παρεμβολή ζώνης «γεωργικής γης» (ΠΟΙΚ4) ανάμεσα στις αμμοθίνες (ΠΠΦ3) και το δάσος πεύκης με αμμοθίνες (ΠΠΦ4) που προβλέπεται στη ΕΠΜ, προς τέρψιν του κ. Παππά, , ιδιοκτήτη της εταιρίας «Νέος Κότινος Α.Ε». Νομίζω πως είναι σε όλους γνωστή η ιστορία απόκτησης 180 στρεμμάτων από τον κ. Κανελλάκη, τα οποία μετατράπηκαν σε 308 στρέμματα (!). Δεδομένου ότι όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, μεγάλο μέρος της έκτασης αποτελείτο από δασική έκταση–πευκώνα, που μεθοδικά αποψιλώθηκε και καταστράφηκε και παρ’ όλα αυτά χαρακτηρίστηκε από τις δασικές υπηρεσίες ως «αγροτική έκταση», οφείλουν κάποια στιγμή το Υπουργείο Οικονομικών και το ΥΠΕΚΑ να απαντήσουν σοβαρά στο ερώτημα που  ζήτησα  να  απαντήσουν , αν η «μεγέθυνση» της έκτασης έγινε σε βάρος της ιδιοκτησίας του δημοσίου. Εμείς και όλος ο κόσμος εδώ,  γνωρίζουμε βέβαια ότι αυτό ακριβώς συνέβη. Ο σχεδόν διπλασιασμός της έκτασης δεν μπορεί να δικαιολογηθεί παρά μόνο ως επέκταση είτε προς τη θάλασσα είτε προς τη δασική έκταση – πευκώνα. Επομένως πρέπει να γίνει απαιτητή η επιστροφή της διαφοράς υπέρ του δημοσίου και της δημόσιας χρήσης.
Πρέπει επίσης να απαντήσουν
Γιατί υπάρχουν και μεταβατικές διατάξεις που επιτρέπουν τη δόμηση στα 4 στρέμματα, και καθιστούν υπεύθυνη την Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου στο να ερμηνεύσει την νομιμότητα των αυθαίρετων και παράνομων κατατμήσεων της εταιρίας του Παππά «Νέος Κότινος ΑΕ»¨?.Μήπως και προλάβει να εκδώσει τις 50 οικοδομικές άδειες που περιμένει από το 2012 που απαγορεύθηκε η έκδοσή τους, απαγόρευση η οποία λήγει στο τέλος του έτους. Ακόμη φυσικά εκκρεμεί από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ μία σοβαρή και αξιόπιστη απάντηση στο ερώτημα που έχω  καταθέσει  «πώς οι περιγραφόμενες «δίοδοι προς τη θάλασσα» στην αγροτική γη (διότι αυτός ήταν ο χαρακτηρισμός της έκτασης των 180 στρεμμάτων που αγόρασε ο κ. Π. Παππάς από τον κ. Καννελάκη)  μπορούν να μετονομαστούν και να χαρακτηριστούν ως «δημόσιες κοινόχρηστες οδοί» ώστε να δοθεί η νομιμοποίηση της κατάτμησης σε τμήματα των τεσσάρων στρεμμάτων για να κάνει ο εφοπλιστής παράνομη ιδιωτική πολεοδόμηση». Η συγκάλυψη και ανοχή εκ μέρους του ΥΠΕΚΑ της καταστροφής, καταπάτησης και ένταξης στην ιδιοκτησία του Π. Παππά, αμμοθινών, παράκτιας βλάστησης και μέρους του παράκτιου πευκοδάσους εξακολουθεί να αποτελεί μία τεράστια πρόκληση για την κοινωνία και δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει η βούληση αποκατάστασης της εκτεταμένης αυτής παρανομίας. Αντίθετα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, συμβάλλει στη δημιουργία τετελεσμένων υπέρ του.
Αντί να περιοριστεί η δόμηση μέσα στους υπάρχοντες οικισμούς και μάλιστα με ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις και μηχανισμούς, αναπαράγεται μέσα σε περιοχή NATURA η διάσπαρτη εκτός σχεδίου δόμηση. Δεν προβλέπεται μάλιστα καν ένας μηχανισμός απαλλοτρίωσης με αποζημίωση ιδιωτικών ιδιοκτησιών, που θα αφορούσε φυσικά μόνο σε όσες ιδιοκτησίες έχουν οικοδομήσει νόμιμα.
Με γενικούς, αδιαφοροποίητους όρους επιχειρείται η ρύθμιση ευαίσθητων παράκτιων οικοσυστημάτων, επιτρέποντας για παράδειγμα τη δόμηση στα 50 μέτρα από τον αιγιαλό.
Υποβαθμίζεται η έννοια της αλλοίωσης του περιβάλλοντος (δρόμοι, οργώματα – καταστροφή αμμοθινών, κατασκευές, κλπ), όταν στην ουσία αυτός ήταν ο λόγος της παραπομπής μας. Ουσιαστικά δεν προτείνονται μέτρα αποκατάστασης όπως είχε δεσμευτεί το ΥΠΕΚΑ στην ΕΕ.
Επιπλέον, εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι προβλέπεται το όριο της γραμμής δόμησης να απέχει 5 μόλις μέτρα από τους αμμοθινικούς οικοτόπους. Αναρωτιέμαι, τι είδους προστασία είναι αυτή; Υπενθυμίζεται ότι, η έγκληση από την ΕΕ αφορούσε στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος στην περιοχή ωοτοκίας της Caretta caretta και ότι το κλιμάκιο που πρόσφατα επισκέφτηκε την περιοχή, ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει περίπτωση να επιτρέψουν τη δόμηση στην περιοχή. Η πρόταση της ΕΠΜ δεν λαμβάνει υπόψη τον κίνδυνο που υφίσταται να κριθεί από το Ευρωπαϊκό δικαστήριο ότι η Χώρα μας, υιοθετώντας τα προτεινόμενα από αυτή μέτρα, στην πραγματικότητα δεν λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα προστασίας ή ότι τα μέτρα τα οποία λαμβάνει είναι κατ’ επίφαση προστατευτικά, ενώ στην πραγματικότητα νομιμοποιούν την κακοποίηση της συγκεκριμένης περιοχής NATURA, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουμε με την επιβολή υψηλών προστίμων. 
Πολύ ενδιαφέρον έχει αναφορά του Παρατηρητηρίου Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη σχετικά με τις περιοχές στις οποίες βρίσκεται η ιδιοκτησία Παππά, η οποία, σύμφωνα με τον γεωλογικό χάρτη της ΕΠΜ βρίσκεται σε «άμμο» και «αμμοθίνες»!!!
«Κάθεται» δηλαδή η ιδιοκτησία Παππά σε γεωλογικούς σχηματισμούς που αποτελούν δευτερογενείς αμμοθίνες, η προστασία των οποίων είναι υποχρεωτική από τον νόμο, αλλά και αυτονόητη καθώς, όπως έχει διαπιστωθεί, ο μόνος και βέλτιστος τρόπος αντιπλημμυρικής προστασίας των ακτών είναι η προστασία των αμμοθινικών σχηματισμών και οικοτόπων. Επιπλέον, οι αμμοθινικοί οικότοποι αποτελούν εξαιρετικούς θύλακες βιοποικιλότητας ενώ αποτελούν και αξιολογότατους ταμιευτήρες γλυκού νερού.
Φίλες και φίλοι,
Ο  ΣΥΡΙΖΑ επιμένει  ότι είναι ανάγκη να προστατευθεί αυτή η μοναδικής οικολογικής αξίας και ομορφιάς περιοχή, με ισορροπημένη ανάπτυξη, υπέρ των τοπικών κοινωνιών, του οικοσυστήματος και βέβαια ενάντια στις ορέξεις και τις απαιτήσεις των κάθε λογής κερδοσκοπικών  συμφερόντων  τύπου Παππά, που καιροφυλακτούν.
Όπως γνωρίζετε, εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ έχουμε ήδη πολλές φορές παρέμβει, με διάφορους τρόπους, ώστε να προστατευθεί επιτέλους αποτελεσματικά η περιοχή. Ήδη από τις 16 Μαΐου του 2013 είχαμε καταθέσει Αναφορά στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, όπου παραθέταμε την Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας, το οποίο εξέφραζε την εναντίωσή του στην καταστροφή και καταπάτηση των Θινών Κυπαρισσίας από την εταιρία Νέος Κότινος και την προσπάθεια της τελευταίας για ανέγερση 50 πολυτελών κατοικιών. Στη  συνεχεία  στις  25 Μαΐου  2013 κατέθεσα  ερώτηση. Ακολούθησαν    πολλές ερωτήσεις της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας αλλά και του πρώην ευρωβουλευτή μας Νίκου Χουντή που αφορούσαν στα πολλά και μεγάλα προβλήματα των περιοχών NATURA της χώρας μας, έχουμε κάνει και παρεμβάσεις με τη μορφή ερωτήσεων-προειδοποιήσεων προς τους εκάστοτε αρμόδιους υπουργούς, με τις οποίες κρούαμε τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον της περιοχής αλλά και τον κίνδυνο επιβολής προστίμων από την Κομισιόν. Γνωστοποιήσαμε επίσης τις εγκληματικές παρεμβάσεις της εταιρίας Νέος Κότινος, ζητώντας να διαλευκανθεί επιτέλους πώς τα 180 στρέμματα έγιναν 308, πώς οι περιγραφόμενες στα συμβόλαια «δίοδοι προς τη θάλασσα» μετονομάστηκαν σε «δημόσιες κοινόχρηστες οδούς» ώστε να δοθεί η νομιμοποίηση της κατάτμησης σε τμήματα των 4 στρεμμάτων για να προχωρήσει ο ιδιοκτήτης σε ιδιωτική πολεοδόμηση, πώς νομιμοποιήθηκε επί Σημίτη η αλλαγή χρήσης της έκτασης των 180 στρεμμάτων από «αγροτική χρήσης» σε «ελευθέρας χρήσης» και πότε επιτέλους τα αρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και ΥΠΕΚΑ θα διερευνήσουν αυτή την υπόθεση;
Να είσαστε σίγουροι φίλες και φίλοι ότι παρακολουθούμε στενά το θέμα, ενώ έχουμε ήδη ενημερώσει και τους ευρωβουλευτές του κόμματός μας. Σας διαβεβαιώνω επίσης ότι, θα παρέμβουμε όπου και όποτε χρειαστεί, τόσο στα ελληνικά όσο και στα ευρωπαϊκά αρμόδια όργανα, με αποκλειστικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, το οποίο συμπίπτει ακριβώς με τη σωτηρία και ανάδειξη του πλούτου του μοναδικού αυτού οικοσυστήματος που θα είναι πρωτίστως προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Ευχαριστώ
    


Μετάφραση